View Full Version: Babyplaneetje Ontdekt

Mysteries van de aarde > Astronomie / Ruimtevaart > Babyplaneetje Ontdekt

Title: Babyplaneetje Ontdekt

hadewey81 - May 29, 2004 12:57 PM (GMT)
NASA ontdekt 'babyplaneet'                           28-05-'04        

De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft met de infrarood-telescoop Spitzer een nieuwe planeet ontdekt die pas een miljoen jaar oud is. De nieuwe ontdekking wordt ook wel een kosmische kleuter genoemd, omdat in het universum een miljoen jaar niets voorstelt. Zo is de planeet Aarde 4,5 miljard jaar oud.

Het is de eerste grote vondst van Spitzer die pas sinds de zomer van 2003 door het heelal zweeft en foto's maakt. Deze telescoop is de aanvulling op de ruimtetelescoop Hubble die de ster waar de kleuterplaneet rond zweeft al had ontdekt.

Hubble kon echter niet de details waarnemen die de moderne Spitzer nu wel kan zien. Dat er een planeet rond de ster, die zelf ook pas één miljoen jaar oud is, zweeft wordt door de wetenschappers van NASA gezien als een baanbrekende ontdekking.

"We zijn er helemaal door van onze stuk gebracht," zeiden de wetenschappers. "Een ontdekking als deze is net zo zeldzaam als cicades aan de oostkust van Amerika". (Cicades zijn insecten die alleen in Zuid-Europa en de tropen voorkomen)

Ontstaan
De planeet en de ster staan op 'slechts' 420 lichtjaren van de aarde. Wetenschappers zeggen dat 420 lichtjaren volgens astronomische standaarden zeer dichtbij is.

Opvallend is dat de planeet zelf niet is waargenomen, maar wel een gat in de stofwolk rond de nieuwe ster. NASA gaat ervan uit dat de planeet is ontstaan, doordat het stof dat oorspronkelijk in dit gat zat is samengeperst.

De ontdekking zet alle theorieën over het ontstaan van planeten op zijn kop. Tot nu toe werd aangenomen dat het veel langer dan een miljoen jaar duurt voordat een planeet kan ontstaan.

bron: NOS

Dat vraagt om beschuit met muisjes ^_^ !

Janna - May 29, 2004 10:41 PM (GMT)
Ja gefeliciteerd ^_^ Pappie en mammie Heelal..

Is dat mooie plaatje dan die nieuwe ster? Ik zie geen gat in die wolk...
Iemand wel?

hadewey81 - May 30, 2004 09:37 AM (GMT)
jah idd....... dat mag iemand ons wel even komen uitleggen.....

Delphion - June 2, 2004 06:18 PM (GMT)
Dit in het zwarte rondje lijkt mij het gat. :geek:

hadewey81 - June 2, 2004 06:39 PM (GMT)
idd, ik had dat gat ook al gezien...... Dus janna en ik kunnen er vanuit gaan dat de stip in het midden de planeet is?

^_^

Delphion - June 2, 2004 06:52 PM (GMT)
Nou in het artikeltje staat dit vermeld:
Opvallend is dat de planeet zelf niet is waargenomen,
Dus ja....wat dat lichtje nou precies is?user posted image

arqrex - June 3, 2004 06:48 AM (GMT)
wellicht de vuurzee die bij het ontstaan van een planeet vrijkomt. ;) :lol:

Vegitto - July 8, 2004 05:13 PM (GMT)
Volgens mij is het eerder de gloed van de energie die vrijkomt, of het effect van een zich vormende atmosfeer die voor het eerst te maken krijgt met wrijvingsenergie. Misschien komt er bij die energie iets vrij dat de atmosfeer op laat lichten, of zelfs laat ontbranden. Ik denk zelf dat het miniorganismen zijn, als bacteriële vuurvliegjes :)...

Mach 10 - July 21, 2004 07:10 PM (GMT)
Mijn vermoeden is, en je mag me best gek noemen, dat het zeer lichte puntje de ster is

Hosted for free by InvisionFree