Title: Kunst En Kunstenaars
Janna - May 7, 2004 01:10 PM (GMT)
Er is nog geen kunsttopic, hoe vandaal. :mellow:
Post hier je favoriete kunstenaars en kunstwerken, of juist je onfavorieten, wat je wilt.
(Voor muziek is een ander topic btw.)Ik kwam schilderijen tegen van Ronald Sloan en vind ze nogal helemaal geweldig, maar volgens mij worden die dingen allemaal in Amerika tentoongesteld.. :(
voorbeeldenmeer informatieIk ben pas begonnen met schilderen, olieverf. Dat gaat wel lekker en ik teken ook wat in het rond, maar dat lukt een stuk minder.
Hier is nog een andere mooie link, waar zeker heel erg bijzondere dingen tussen zitten, maar ook erg veel 'gewoon mooie' schilderijen waar ik persoonlijk niet zoveel mee heb.
Art of Imagination Nou ik ben benieuwd naar jullie smaak!
arqrex - May 7, 2004 01:14 PM (GMT)
Ben altijd grote fan geweest van Salvador Dali. Tegenwoordig bij iedereen wel bekend geloof ik. :fluit:
Maar laat ik het algemeen houden en zeggen dat vooral het surrealisme en pointilisme mij het meest bekoren. :yes:
Eigenlijk is het zo dat ik alle kunst wel kan waarderen, alleen van die Brood-rotzooi vind ik dus 3x niks. :no: Heeft in mijn ogen niets maar dan ook niets met kunst te maken. Kan mijn nichtje van 5 ook, vanaf 6 meter afstand verf tegen het canvas gooien en een beetje met een penseel ofzo een paar figuren erin krabbelen. Nee dank u ;)
Janna - May 7, 2004 01:36 PM (GMT)
Dali vind ik ook supergaaf. Van Pointilisme heb ik nog nooit gehoord, heb je voorbeelden? (Niet uit luiheid, maar links zijn fijn.)
De tentoonstelling 'Fatale vrouwen 1860-1910' - 'Femme fatale' vond ik heel indrukwekkend. Daar ben ik met mijn zus en moeder heengeweest, in Antwerpen, vrouwendagje he. :no: :sick: (was toch erg leuk hoor :rolleyes:)
Onder andere hing er Waterhouse, supermooi.
Veel namen herken ik al niet meer, nu ik ze op websites zie staan.
Er waren veel schilderijen uit mythes en andere oude verhalen, uiteraard allemaal over enge, verleideijke, moordlustige of jaloerse, wraakzuchtige vrouwen, maar er hingen ook tekeningen van Munch, nogal morbide man... 'Het verschil met andere kunstenaars in de tentoonstelling is dat zijn werk voornamelijk autobiografisch is.'
| QUOTE |
| De verleidelijke vrouw is niet noodzakelijk fataal. Zij koestert weliswaar haar schoonheid en charme, maar de fatale vrouw gebruikt sensualiteit en seksualiteit als duivelse middelen om de man te gronde te richten. Met haar allesoverheersende aantrekkingskracht brengt zij mannen tot waanzin en drijft zij hen de dood in. Om haar volk te redden verleidt de bijbelse Judith de veldheer Holofernes en snijdt hem nadien de keel over. De mythische tovenares Circe verandert mannen in varkens. De sfinx vermoordt alle mannen die haar raadsel niet kunnen oplossen. En over de Egyptische koningin Cleopatra gaat het verhaal dat zij de mannen die een nacht met haar doorbrachten ‘s ochtends liet vermoorden. |
arqrex - May 7, 2004 02:21 PM (GMT)
| QUOTE |
| De verleidelijke vrouw is niet noodzakelijk fataal. Zij koestert weliswaar haar schoonheid en charme, maar de fatale vrouw gebruikt sensualiteit en seksualiteit als duivelse middelen om de man te gronde te richten. Met haar allesoverheersende aantrekkingskracht brengt zij mannen tot waanzin en drijft zij hen de dood in. Om haar volk te redden verleidt de bijbelse Judith de veldheer Holofernes en snijdt hem nadien de keel over. De mythische tovenares Circe verandert mannen in varkens. De sfinx vermoordt alle mannen die haar raadsel niet kunnen oplossen. En over de Egyptische koningin Cleopatra gaat het verhaal dat zij de mannen die een nacht met haar doorbrachten ‘s ochtends liet vermoorden. |
Geen ideeen opdoen he Janna ;) :D
| QUOTE |
| Van Pointilisme heb ik nog nooit gehoord, heb je voorbeelden? |
Is van de techniek pointileren (oftewel schilderij opbouwen uit punten verf)
Bekende nederlander die dit goed onder de knie had is: Van Gogh. :)
(maar ik weet niet of die term nog altijd gebruikt wordt. Ik moest die iig leren bij kunstgeschiedenis LAAANG geleden toen ik nog op school zat :fluit: )
Van Dali zijn deze schilderijen mijn favorieten (vind alles eigenlijk wel mooi, maar als ik zou moeten kiezen wat ik thuis wil weghangen, dan zijn dat deze :yes: )
One Second Before Awakening from a Dream Caused by the Flight of a Bee Around a PomegranateThe Temptation of Saint Anthony
Tardis - May 7, 2004 02:42 PM (GMT)
| QUOTE |
| De sfinx vermoordt alle mannen die haar raadsel niet kunnen oplossen. |
Oei! Slecht nieuws voor alle mannen die de sphinx in Egypte gaan bezoeken. Janneman, je bent gewaarschuwd, en een gewaarschuwd mens telt voor 2 dus je hebt nu een goede kans dat 1 Janneman het overleeft. :lol:
| QUOTE |
| Van Pointilisme heb ik nog nooit gehoord, heb je voorbeelden? (Niet uit luiheid, maar links zijn fijn.) |
Pointilisme is door de franse schilder Seurat ontwikkeld, hij wilde kleuren en licht op een bijzondere manier vastleggen. Dat deed hij door alleen kleine stipjes op het doek te schilderen.
voorbeeld:
http://www.ibiblio.org/wm/paint/auth/seurat/gray-weather/Zoals Arqrex ook al schreef is Vincent van Gogh door Seurat beïnvloed. Al schilderde hij niet in stippen, het waren wel heel veel op zichzelf staande veegjes of streepjes.
Van Gogh is een van mijn favoriete schilders, dat is gekomen nadat ik in 1992 de meeste van zijn schilderijen chronologisch bij elkaar zag hangen. Het hele v. Gogh museum was van onder tot boven met zijn schilderijen gevuld en dan te bedenken dat hij tijdens zijn leven van al die schilderijen er niet één heeft verkocht.
Op de academie was Picasso mijn held, als je zelf gaat schilderen en meer van schilderen afweet snap je hoe geniaal die man is geweest. De laatste tijd komt er bij mij helaas niet veel meer van schilderen terecht, geen goede ruimte om lekker tekeer te gaan.
arqrex - May 7, 2004 02:48 PM (GMT)
| QUOTE |
| Zoals Arqrex ook al schreef is Vincent van Gogh door Seurat beïnvloed. Al schilderde hij niet in stippen, het waren wel heel veel op zichzelf staande veegjes of streepjes. |
Bij deze de nieuwe termen: Strepillisme en Vegillisme ;) :lol:
| QUOTE |
| Pointilisme is door de franse schilder Seurat ontwikkeld, hij wilde kleuren en licht op een bijzondere manier vastleggen. Dat deed hij door alleen kleine stipjes op het doek te schilderen. |
Verrek das waar ook. Was het bijna vergeten. :blush:
Maar toen ik het las wist ik het weer :yes: (zo zie je maar zelfs het geheugen van luttele jaren geleden kan nog opgeroepen worden door een bekende term :P )
DeDenker - May 7, 2004 03:30 PM (GMT)
Ik was een tijd enorme fan van dali, maar zoals bij mij met alles het geval is ben ik mijn interesse grotendeels kwijtgeraakt. Na dali heb ik nog wat geflirt met rafaël en leonardo. Edward Hopper kan mij nog steeds bekoren evenals monet. Maar ik denk dat Vermeer toch mijn favoriet is en mijn allerfavorietste schilderij van deze meneer is Vrouw met weegschaal..... Ik heb deze helaas nog nooit in het echt mogen aanschouwen (het doek hangt in washington geloof ik), maar zelfs als reproductie is het adembenemend mooi (vind ik dan). Het licht... ach... het licht......... maar goed, oordeelt u zelf.
Ik ben een tijd lang bezeten geweest van kunst. Ik heb ook een tijd fanatiek geschilderd, maar dat is allemaal weer voorbij. Op een of andere manier kwamen mijn schilderijen niet verder dan de eerste of tweede laag... daarna vond ik het niet interessant meer. Ik heb dus een hoop onafgemaakte doeken staan. Op het moment speelt beeldende kunst niet zo'n grote rol meer in mijn leven.....
tot zover mijn relatie met kunst... terug naar de studio
Delphion - May 7, 2004 10:29 PM (GMT)
Eigenlijk was ik al wat langer een fan van het impresionisme, maar net als Tardis, na een bezoek aan het van Gogh museum, is van Gogh m'n absolute nr.1. Ik ontdekte daar dat met name bij van Gogh, het verschil tussen een afbeelding of reproduktie en het echte werk, zo enorm groot is. Dat is onvoorstelbaar....Juist door de werking van die dikke klodders en strepen krijg je een prachtig 3D effect. Niet te vergeten de prachtige kleuren en kleurcombinaties. B)
Verder vind ik het dromerige werk van Hundertwasser ook zeer de moeite waard.
Leuke topic trouwens! Goed idee Janna. :)
Link van Gogh:
http://www.abcgallery.com/V/vangogh/vangogh.htmlAndere mooie link:
http://www.kfki.hu/~arthp/index1.htmlAfbeelding is een schilderij van Hundertwasser.
Janna - May 10, 2004 11:39 AM (GMT)
| QUOTE (Delphion) |
| Leuke topic trouwens! Goed idee Janna. |
Dank dank, graag gedaan. ^_^
| QUOTE (arqrex @ May 7 2004, 16:21 PM) |
Geen ideeen opdoen he Janna ;) :D |
Ha ik ben veel te verlegen om mannenhoofden af te hakken. ;)
Maar toch wil ik nog even deze femme fatale laten zien, van Aubrey Beardsley.
Salomé met het hoofd van Johannes de Doper, ik vind hem erg mooi, ze wordt meer als een zieke geest afgebeeld, dan de verleidelijke danseres. En ze kijkt zo fantastisch van ha net goed, sukkel.
Ik vind het echt wel wat hebben, zo sierlijk en luguber tegelijk. M'n zus vond het echt helemaal niks, die wilt alleen maar bloempjes en vrolijke kleurtjes. <_< Ook mooi hoor daarnietvan.
Enne... Circe Invidiosa:
| QUOTE |
| The merman Glaucus became enamoured of a dainty nymph called Scylla who came to the waters every day to bathe. Glaucus begged Circe to work her witchcraft upon the nymph to make her return his love, but Circe, intent on the favours of the merman herself, poured one of her poisonous charms into the fountain where her rival swam. No sooner had Scylla stepped into the water than her lower body was transformed into monstrous barking dogs. Distracted by the hideous metamorphosis and the ugly noise, Scylla threw herself into the sea and was changed into the roaring rocks between Italy and Sicily that bear her name. |
(En in het echt is dat water nog veel mooier groen.... kleur van jaloezie he)