View Full Version: Wat Kreeg Jezus Te Drinken?

Mysteries van de aarde > Mythen en Legendes > Wat Kreeg Jezus Te Drinken?

Title: Wat Kreeg Jezus Te Drinken?

hadewey81 - March 2, 2004 02:03 PM (GMT)
nou ben ik bezig met een onderzoekje over of Jezus echt stierf aan het kruis.
tijdens mijn onderzoek heb ik de evangelieën vergeleken, en dan met name de kruisiging tot en met de opstand.

mij viel iets raars op (in de bijbel? je meent het....... :blink: )

Jezus wordt voor zijn kruisiging door de romeinse soldaten nog wijn aangeboden....in matth. zure wijn, da's lekker goedkoop voor een misdadiger, toch?
In Joh. wordt alleen wijn gegeven na de kruisiging, ook zure wijn. vervolgens sterft hij.
In Luc. wordt er helemaal niet over wijn gesproken.

Nou komt het, in Marcus wordt hem voor de kruisiging op golgotha wel weer wijn aangeboden, maar deze wijn is vermengd met mirre......

nu is mirre nogal een kostbaar goedje. hij drinkt overigens niet van de wijn, ook niet in Matth.

wie heeft hier een verklaring voor?
ik zat te denken aan verdovende middelen, ofwel om het lijden te verzachten, ofwel om hem te laten overleven dmv schijndood vertoning....

enneh....hoe raarder de suggestie hoe beter natuurlijk! :lol:

Bert Jan - March 3, 2004 09:41 AM (GMT)
Goed, hier komt mijn verklaring...

Dat Mattheüs, Marcus, Lukas en Johannes elk iets anders vertellen over de kruisiging, komt doordat deze personen de evangelieën hebben geschreven door middel van verhalen van ooggetuigen. Ze zijn er dus zelf niet bij geweest, maar hebben het alleen maar gehoord en er onderzoek naar gedaan. Hierdoor zijn er namelijk veel verschillen in deze evangelieën. Ook schreven deze schrijver de Christus elk vanuit een ander standpunt. Ze wilden alle 4 laten zien wie Hij was.

Mttheüs laat Jezus zien als de Christus, als de messiaanse Koning van Israël
Markus laat Jezus zien als de Knecht die gekomen is om zijn leven als losprijs voor velen te geven.
Lukas laat Jezus zien als de volmaakte Zoon des mensen, wiens missie het was om verloren mensen te zoeken en te redden.
Johannes laat Jezus zien als de eeuwige Zoon van God, die eeuwig leven aanbiedt aan iedereen die op Hem zijn vertrouwen stelt.

Wijn staat in het teken van levenskracht, spirituele genaden, verlossing, vreugde, geneeskracht, waarheid en transformatie.
Wierook (mirre) staat in het teken van zuiverheid, rechtschapenheid, beminnelijkheid en opstijgend gebed.
Ik heb in de bijbel opgezocht, maar Markus verteld niets over wijn vermengd met mirre.

Zure wijn echter, is precies het tegenovergestelde van deze bovenstaande omschrijvingen. Het staat in teken van de dood.

De soldaten die hem wijn gaven wilden dus voorkomen dat Christus weer kracht zou krijgen door God, hierdoor gaven ze Hem deze zure wijn.

hadewey81 - March 4, 2004 12:55 PM (GMT)
Marcus 15:22-24

"En zij brachten Hem op de plaats Gogotha, hetgeen betekent Schedelplaats.
En zij gaven Hem wijn, met mirre gemengd, doch Hij nam die niet."

en dan kruisigen ze Hem dus... :yes:

zo staat het geschreven, in de trouwbijbel van mijn pa en ma, en mijn eigen bijbel. :fluit:

Mithra - June 21, 2004 01:22 PM (GMT)
ik ga niet verklaren waarom...maar ik ben echt blij dat ik dit allemaal gelezen heb

Waarom vertelt een Christen...met vuur en passie in de ogen... dat Jezus WEL aan het kruis gestorven is. Het vuur en de passie waren echt sterk aanwezig.... en ik begrijp nog steeds niet waarom. Ik had verder moeten vragen.... maar ik ben contactgestoord dus sloot de discussie en keek de andere kant op :no:

Is Jezus aan het kruis gestorven... de vraag waar ik het antwoord niet op weet...en ik voel het ook niet.
Mysterium Tremendum et Facinans... :cry:

SHREK - June 21, 2004 09:38 PM (GMT)
QUOTE (hadewey81 @ Mar 2 2004, 15:03 PM)
[...] mij viel iets raars op (in de bijbel? je meent hett....... :blink: ) [...]

Ik vind altijd veel waarheid in de Bijbel, maar mijn intepretatie is nogal een mengeling van Oosterse religies, Griekse (en ook Noorse) mythologiën en het (esotherisch) Christendom :blink: Ik zie veel spirituele waarheden verwoord in de Bijbel en dan vooral in de evangelies, echter dan ga dus heel anders intepreteren dan tegenwoordig "normaal" is. Sommige Christenen vinden dat dan weer gevaarlijk... terwijl ik bij dominees en theologen wel veel bijval vind :cry: al spreek ik niet zo vaak theologen en dominees :(

QUOTE (Hadeway81)
nou ben ik bezig met een onderzoekje over of Jezus echt stierf aan het kruis

Deze vraag heb ik eigenljk nog nooit gesteld, stond eigenlijk buiten kijf. Ikzelf heb de overtuiging dat de Kruisiging en dus het Mysterie van Golgotha heeft plaatsgevonden. Mijn hele theorie op de ontwikkeling van de mensheid is er eigenlijk op gebasseerd. Wel een interessant concept trouwens :geek: Trouwens de evangelies spreken elkaar niet tegen wat betreft het plaatsvinden van de Kruisiging, dus vanwaar komt je vraag?

QUOTE (Bert Jan)
Ze wilden alle 4 laten zien wie Hij was.

Ja, vanuit verschillende standpunten, dat denk ik ook, al hanteer ik dus wel enige andere standpunten/perspectieven. Let er eens op het verschil in je gevoel als je bijvoorbeeld eerst het evangelie naar Marcus leest en vervolgens bijvoorbeeld het evangelie naar Johannes.

QUOTE (Bert Jan)
Ik heb in de bijbel opgezocht, maar Markus verteld niets over wijn vermengd met mirre.

Ik heb het niet opgezocht, maar werden zijn voeten ook niet gebalsemd (nog voor de Kruisiging) met een mirre-balsem, dit zou dan door Maria Magdelena gedaan zijn?

QUOTE (Mithra)
Waarom vertelt een Christen...met vuur en passie in de ogen... dat Jezus WEL aan het kruis gestorven is. Het vuur en de passie waren echt sterk aanwezig.... en ik begrijp nog steeds niet waarom. Ik had verder moeten vragen.... maar ik ben contactgestoord dus sloot de discussie en keek de andere kant op  :no:

Ik vraag me af of dat wel even snel uit te leggen is :fluit:

QUOTE (Hadeway81)
wie heeft hier een verklaring voor?

In de Bijbel wordt vaak over wijn verteld. Misschien bieden die andere vermeldingen enige verheldering?

hadewey81 - June 29, 2004 06:13 PM (GMT)
simpel gezegd:

ik ben er lichtelijk van overtuigd dat Jezus zijn kruisiging een metafoor is (zoals zo veel metaforen in de bijbel) voor een overgangsrite, ofwel een inwijding, net zoiets als de egyptenaren....je sterft een geestelijke dood, om als verlicht mens weer op te staan. Niemand gaat dus echt dood, maar iemand gaat een trapje hoger, zoals ik bedoel in het "INGEWIJDE"-topic.

Mijn insteek voor deze vraag was, zoals in de openings post, dat er een paar verschillen zijn in de 4 welbekende evangeliën...nou is dat natuurlijk geen probleem! ^_^

Waar ik uiteindelijk achter wil zien te komen, is of er in de geschriften zoals de bijbelse originelen (nieuw vertaald, vanuit het aramees en hebreeuws meteen in het nederlands, lastig zoeken.... :huh: ) een persoon is, die dus niet meer jezus HEET, maar wel jezus IS! dus de nieuwe jezus. Dus, met andere woorden, of de kruisiging ECHT een ritueel was, in plaats van een koelbloedige moord.
Ik vind het namelijk nogal raar, dat in de bijbel niet meer over jezus wordt gesproken als levend persoon, mens. Terwijl, mocht het een ritueel zijn geweest, daar wel aanwijzingen voro te vinden moeten zijn....
Want van zomaar een man die claimt de Zoon van God te zijn, schrijf je niet een kwart boekwerk vol, lijkt mij.....Van iemand die verlicht werd, zoals boeddha, en misschien Jezus, wel!

Ik ben er trouwens wel van overtuigd dat zo'n ontdekking, jammer voor de kerken dat wel, geen afbraak doet aan Zijn boodschap! dat dat wel even duidelijk moge zijn!

dus als iemand suggesties heeft om me verder te helpen, please do!

DeDenker - June 30, 2004 03:51 AM (GMT)
De Nag Hammadi en/of dode zee teksten? Maar die zijn waarschijnlijk niet onbekend voor je. Daarin wordt Jezus wel als verlicht man geportretteerd (denkik). Voor zover ik weet (en mijn kennis van die teksten is heel beperkt) wordt er niet echt iets gezegd over kruisiging enzo.

hadewey81 - June 30, 2004 08:53 AM (GMT)
zeker niet onbekend idd, maar de nag hammadi's en dodezee rollen spreken maar heel sporadisch over jezus als lijdend voorwerp, hahaha! :huh:

deze geschriften zijn toenderijd verstopt om niet vernietigd te worden door romeinen en later de roomse kerk.
Ze gaan inderdaad voornamelijk over verlichting.......en voor mijn onderzoekje heb ik daar helaas niet zo veel aan. Het bevestigt voor mij aleen maar dat er een inwijdende cultuur bestond in Jezus' tijd.

maar voor eenieder die verlichtende texten wil lezen, zijn ze zeer zeker een aanrader! :yes:

SHREK - July 1, 2004 09:36 PM (GMT)
QUOTE (Hadeway81)
ik ben er lichtelijk van overtuigd dat Jezus zijn kruisiging een metafoor is (zoals zo veel metaforen in de bijbel) voor een overgangsrite, ofwel een inwijding, net zoiets als de egyptenaren....je sterft een geestelijke dood, om als verlicht mens weer op te staan. Niemand gaat dus echt dood, maar iemand gaat een trapje hoger, zoals ik bedoel in het "INGEWIJDE"-topic.

Tja, ikzelf heb de overtuiging dat het Mystery van Golgotha zo is volbracht als is beschreven en dat het zo ook wel moest gebeuren. Dus via de Kruisiging, die in mijn ogen geen metafoor is. Maar da's natuurlijk m'n overtuiging, waarvan ik alleen maar voel dat ie waar is, maar waar ik eigenlijk verder geen bewijs voor kan leveren...

Ik zie het verhaal van Lazarus (staat toch in het Evangelie naar Johannes?) wel als een metafoor, en dan inderdaad in de vorm zoals Hadeway het bedoelt. Lazarus is dan de eerste die ingewijd is via de nieuwe scholingsweg, de Christelijke inwijdingsweg. Deze scholingsweg is door het offer van de Christus mogelijk geworden en is vanaf van Mysterie van Golgotha voor iedereen toegankelijk. In plaats van daarvoor, waar alleen bepaalde personen ervoor in aanmerking kwamen om ingewijd te worden en dan dus via de oude mysterie-scholen (denk aan Efeze of bijvoorbeeld aan de door Alexander de Grote gestichte plaatsen in Klein Azië, maar inderdaad Hadeway ook aan de Egyptische tempels enz. enz. enz.).

Maar dit is meer iets waar ik van overtuigd ben, vanuit mijn idee van de (spirituele) ontwikkeling van de mens. De concrete teksten uit die en andere tijden leveren eigenlijk alleen maar indirect bewijs hiervoor en dan is het ook maar hoe je alles intepreteert...

Hosted for free by InvisionFree