View Full Version: De Rechtvaardige Rechters

Mysteries van de aarde > Geschiedenis / Archeologie > De Rechtvaardige Rechters

Title: De Rechtvaardige Rechters

frederikboelaart - February 27, 2004 04:26 PM (GMT)
De Rechtvaardige Rechters werden in de nacht van 10 op 11 april 1934 samen met het paneel Johannes De Doper; ontvreemd uit de Sint-Baafs Kathedraal in Gent. Na de diefstal ontving de Bisschop van Gent een reeks dreigbrieven waarin een losgeld geëist werd van 1 miljoen Belgische frank voor beide panelen. Als bewijs van vertrouwen werd door de afperser(s) het paneel van Johannes De Doper teruggegeven. De kerk weigerde echter akkoord te gaan met de door de afperser(s) voorgeschreven procedure van betaling en het paneel van de Rechtvaardige Rechters bleef spoorloos.

Op 25 november 1934 sterft Arsène Goedertier, politicus en wisselagent uit Wetteren, plots aan hartaanval. Net voor hij overlijdt kan hij nog zeggen dat hij de enige is die weet waar het verdwenen paneel van de Rechtvaardige Rechters zich bevindt. Alle details zijn te vinden in een enveloppe in zijn bureau. De afpersbrieven aan de Bisschop en een vrij ingewikkelde tekening worden gevonden. Er wordt een onderzoek gestart, maar De Rechtvaardige Rechters worden niet gevonden.

Tot vandaag zijn er kanjers van boeken geschreven, onderzoeken gevoerd, mogelijke verstopplaatsen uitgekamd en theorieën geponeerd, maar het paneel is nog steeds spoorloos.

Wie stal de panelen? Waarom? Bestaat het paneel nog of is het vernietigd?
Wat betekent de schets van Arsène Goedertier?

Janna - February 27, 2004 08:05 PM (GMT)
Hee daar was een jaar geleden toch zo'n gedoe over in België?
Een man dacht te weten waar het paneel was, het was geloof ik zijn levenswerk geweest om uit te vinden dat het juist daar moest zijn. En uiteindelijk met tv en radioploegen erbij, was het ook daar niet. Nogal sneu was dat.

PJ - February 27, 2004 09:47 PM (GMT)
QUOTE (frederikboelaart @ Feb 27 2004, 17:26 PM)
Alle details zijn te vinden in een enveloppe in zijn bureau. De afpersbrieven aan de Bisschop en een vrij ingewikkelde tekening worden gevonden.

Heb je misschien nog een plaatje of foto van deze brieven en/of tekening? Ik persoonlijk vind het altijd wel leuk om dergelijke dingen even te bekijken :rolleyes:

frederikboelaart - February 29, 2004 11:42 AM (GMT)
QUOTE (PJ @ Feb 27 2004, 22:47 PM)
Heb je misschien nog een plaatje of foto van deze brieven en/of tekening? Ik persoonlijk vind het altijd wel leuk om dergelijke dingen even te bekijken :rolleyes:

Zal nog eens zoeken !

frederikboelaart - February 29, 2004 11:51 AM (GMT)
QUOTE (Frederikboelaart)
Zoals beloofd foto's :

Boven : Arsene Goedertier

Boven : De eerste brief IVM met Losgeld.

Boven : Opgravingen achter het altaar van de kerk van Wetteren. Daar bleek het niet te zitten !

Boven : Origineel RR gefotografeerd in Berlijn voor WO1.

Omdat de foto's niet beschikbaar waren, heb ik de link er maar neergezet.

De rechtvaardige rechters foto's

Hosted for free by InvisionFree