View Full Version: Versmelting Van Mens En Computer

Mysteries van de aarde > Natuur / Wetenschap / Architectuur / Kunst > Versmelting Van Mens En Computer

Title: Versmelting Van Mens En Computer

Lex - February 24, 2004 10:41 PM (GMT)
Stel dat de mensen over 20 jaar chips kunnen implanten. Eerst doet men dat uit medische redenen (blinde mensen laten zien, mensen met een beroring een deel van hun hetsenen vervangen,...).
Na een tijd kan men het ook gaan toepassen om bijvoorbeeld uw geheugen uit te breiden, of om mensen een fotografisch geheugen te geven.
Zo kunnen steeds grotere delen van de hersenen op een of andere manier vervangen worden.

Dan komt dus een eerste probleem: Als een mens vie een chip in zijn hersenen aan een computer, of aan de hersenen van anderen verbonden is; hoe kan die mens hier dan mee omgaan? Mogelek is dit een leerproces dat alleen mogelijk is in de eerste levensjaren van een mens, dus alleen mansen die zo een chip van hun geboorte ingeplan hebben zouden de signalen die ze krigen van de chips echt kunnen interpreteren en gebruiken.

Dan is er nog een ander, ethisch probleem: Wanneer is een mens niet langer mens? Stet dat zen hersenen stukje per stukje kunnen vervangen worden door chips. Op welk moment is hij dan geen mens meer? Of blijft hij mens?
En stel dan dat iemand zen hersenen mettertijd volledig zijn vervangen door chips. Stel nu dat men op een bepaald moment die chips uit het lichaam haalt en aansluit op een computer. Of dat men de informatie van de chips kopieert naar een computer?
Nu kunt ge zeggen: dan krijgen die hersenchips toch geen prikkels meer van het lichaam (tast, zicht, etc). Maar dit kunnen we ook vervangen door namaak prikkels; uit een virtuele wereld.
Een mens die eerst van vlees en bloed was zou dus volledig kunne overgezet worden naar een virtuele wereld in een computer. Hij zou geen fisiek lichaam meer nodig hebben.
En wat onderscheid die mens dan van een artificiele intelligentie, die ook in deze virtuele wereld rondloopt? Zijn die dan niet aallebei gelijkwaardig?

Als een mens kan overgaan in computer, en daardoor e grens tussen computers en mensen vervaagt, dan kan een gigantische virtuele ereld ontstaan van 2 soorten mensen: degenen die vroeger echte mensen waren, en degenen die nooit echte mensen waren (de AIs). Nu hoeven die AIs niet noodzakelijk slimmer te zijn dan de mensen of omgekeerd. Het zou ook kunnen dat elk individu even slim is, doordat ze allemaal eveveel "rekenkracht" krijgen van de computers waarop ze staan.
Op die manier bepaald dan de rekenkracht van de computers niet hoe slim de individuen zijn, maar hoeveel individuen er op een moment in de virtuele wereld kunnen leven. De computers vormen samen een wereldwijd netwerk dat alle rekenkragt samenbundeld en zo een groot netwerk van individuen opbouwt.

Die allemaal leven in een virtuele wereld waar zo goed als alles mogelijk is. Als ge wilt gaan skien, dan kunt ge in 1 seconden, met skipak aan op de piste staan. Als ge van geslacht wilt veranderen is dat ook direct gebeurt.

Als iedereen zomaar in deze virtuele wereld kan leven, is het dan nog nodig dat er nog mensen bestaan? Er kunnen robots zijn die alle fysieke taken op zich nemen die nodig zijn voor het onderhoud van de computers. Zonndepanelen leveren energie. Er zijn bedrijven men robots die gecontroleert zijn door het wereldwijde netwerk. Al die robots zorgen voor meer computers, en meer rekenkracht, en meer zonnepanelen en voor onderhoud.

Als iedereen in deze virtuele wereld zou gaan leven, en er geen (fysieke)mensen meer bestaan, is de mensheid dan uitgestorven? Nee, de mensheid leeft dan door in zijn virtuele werelden. De mensen kunnen nog altijd via geavanceerde robotten uit de virtuele wereld stappen, in de echte wereld (en die robotten zijn dan waarschijnlijk nog beter dan een echt menselijk lichaam).

We kunnen een hele samenleving bouwen in enkele computerchips. En de grens tussen echte mens en AI vervaagd ook. Uiteindelijk is er geen ondersheid meer of een bepaald individu nu echt is of AI is. We zijn tenslotte allemaal een soort van AIs.

------>> Zou dat onze toekomst zijn? Het lijkt afschrikwekkend, maar misschien ook leuk :D

Als ge meer erover wilt lezen dan raad ik dit boek aan:
"Het tijdperk van de levende computers" van Ray Kurzweil

frederikboelaart - February 25, 2004 02:37 PM (GMT)
Afschrikkwekkend ?? Leuk !!

In de virtuele wereld heb je niets te vrezen !

Tardis - February 25, 2004 08:59 PM (GMT)
QUOTE (Lex @ Feb 24 2004, 23:41 PM)
Zou dat onze toekomst zijn? Het lijkt afschrikwekkend, maar misschien ook leuk :D

Wat zou er afschrikwekkend aan zijn? Ontwikkelingen gaan geleideljk en alles went als je het voldoende tijd geeft, dus als deze cultuur ooit werkelijkheid wordt zal men er ongetwijfeld net zo gelukkig mee kunnen leven zoals wij erg gelukkig zijn met onze levensstandaard.

Een mens die eerst van vlees en bloed was zou dus volledig kunne overgezet worden naar een virtuele wereld in een computer. Hij zou geen fisiek lichaam meer nodig hebben.
En wat onderscheid die mens dan van een artificiele intelligentie, die ook in deze virtuele wereld rondloopt? Zijn die dan niet aallebei gelijkwaardig?

Welk verschil maakt deze beschrijving met de realtiteit zoals wij die dagelijks ervaren, onze waarneembare werkelijkheid? Die is ook maar een gedeelte van de totale werkelijkheid. Volgens Boeddhisten maar ook Einstein en consorten is niets wat het lijkt te zijn. Wij leven al in een soort Matrix (goede film), in het voorbeeld dat je geeft verruil je de ene schijnwerkelijkheid voor de andere.

Lex - February 27, 2004 01:35 PM (GMT)
Maar als ik nu zie hoe mijn ouders al niet met computer en videorecorder enzo kunnen werken; hoe gaan wij dan gewoon worden aan veranderingen die misschien nog veel sneller gebeuren dan dat met de computer gebeurt?

De mensen die dan geboren worden zullen zich perfect op hun gemak voelen, maar wij zullen misschien ook nostalgisch worden :P

Tardis - February 29, 2004 11:32 AM (GMT)
QUOTE (Lex @ Feb 27 2004, 14:35 PM)
De mensen die dan geboren worden zullen zich perfect op hun gemak voelen, maar wij zullen misschien ook nostalgisch worden :P

Ik snap wat je bedoelt, inderdaad de meeste mensen gaan niet gemakkelijk met de ontwikkelingen in hun tijd mee. 'Vroeger was alles beter' is een cliché dat je zo vaak hoort dat toen ik het hier als ironisch grapje schreef bij het onderwerp over degeneratie niet eens begrepen werd als ironie. Men ging er serieus op in. Niet dat ik vind dat de forummers hier ook al last hebben van nostalgische gevoelens, maar we vinden dergelijke gemeenplaatsen onderhand normaal terwijl het een onzinnige stelling is. Denk er eens over na: was de gezondheidszorg vroeger beter? konden onze grootouders ieder jaar skiën? zo zijn er ontelbare voorbeelden te geven van dingen die het leven van nu een stuk boeiender maken dan een eeuw geleden. Ik neem aan dat het leven over vijf eeuwen weer een stuk boeiender is dan nu. :)

Lex - February 29, 2004 10:25 PM (GMT)
Ja ik kijk er eigelijk ook al naar uit om te zien hoe het hier allemaal over 50 jaar uitziet.

Maar ik heb nog altijd dit gevoel:
Sinds de industriele revolutie hebben de machine het grootste deel van de handenarbeid van de mensen afgenomen. Daardoor vinden laaggeschoolden minder en minder werk. Over enkele 10tallen jaren zullen alle jobs van laaggeschoolden door machines kunnen worden vervangen.
De laatste jaren worden meer en meer jobs van hogergeschoolden vervangen door computers (denk maar aan de bankbedienden die vervangen worden door de bankautomaat).
Gaat er over 50 jaar nog wel nood zijn aan hooggeschoolden? Gaat er nog nood zijn aan mensen?
We gaan geen andere keuze hebben dan onszelf slimmer te maken met behulp van computers. Als we zo stillaan versmelten met computers en uiteindelijk door hen worden vervangen, bestaat de mensheid dan nog?
Intelligentie bestaat nog, maar is die menselijk? Als wij 100 keer slimmer zijn dan nu, zijn we dan nog mens?
En wat als dan een of ander ding alle elctronica op de planeet verwoest, zijn we dan allemaal dood? Of zijn we gewoon "bevroren" en opgesclagen op de harde schijven van de computers?

Tardis - March 1, 2004 02:12 PM (GMT)
QUOTE (Lex @ Feb 29 2004, 23:25 PM)
Als wij 100 keer slimmer zijn dan nu, zijn we dan nog mens?
En wat als dan een of ander ding alle elctronica op de planeet verwoest, zijn we dan allemaal dood? Of zijn we gewoon "bevroren" en opgesclagen op de harde schijven van de computers?

Dat de mensheid een symbiose met de computer zal aangaan lijkt me haast onvermijdelijk. Misschien is het de enige redding voor het in stand houden van de menselijke soort en het behoud van de kennis en het peil van ontwikkeling die we hebben bereikt. Misschien gaan we knoeien aan het DNA en krijgen we implantaten zodat we razendsnel met elkaar en de centrale computer kunnen communiceren. Wie weet ziet de mens er over een X aantal jaren uit als :alien:

Janna - March 1, 2004 02:21 PM (GMT)
Ik zou me eigenlijk niet geheel veilig voelen, als iedereen op afstand bestuurbaar zou zijn, in contact met elkaar. :) Met al die vuile hackers overal. :)

Ik heb ooit eens een verhaaltje gelezen over een getrouwd stel met chips die elkaars emoties konden aanvoelen. En dan kreeg je van die situaties als Schat!!? Waarom staat je chip uit? Is er iets???? :rolleyes: Lekker maf.

Tardis - March 1, 2004 09:09 PM (GMT)
QUOTE (Janna @ Mar 1 2004, 15:21 PM)
Ik zou me eigenlijk niet geheel veilig voelen, als iedereen op afstand bestuurbaar zou zijn, in contact met elkaar. :) Met al die vuile hackers overal. :)

Hackers zullen in zo'n geval nog tijdens het hacken gesnapt kunnen worden, als iedereen via implantaten op een centrale computer is aangesloten wordt een hack of ander misdrijf direct geregistreerd. Ik kan me voorstellen dat in zo'n geval een hacker direct wordt gestraft en afgekoppeld van het systeem, dan vervallen direct al zijn privileges. Geen gevangenissen meer, maar gebrek aan vrijheid omdat je opeens niets meer kunt kopen, niet meer in alle gebouwen kunt komen enz. enz. Zo'n maatschappij lijkt me voor criminelen een nachtmerrie, voor normale mensen een zegen. :)

Lex - March 2, 2004 03:47 PM (GMT)
En ons recht op privacy dan? Als alles wat we doen word geregistreerd...

Tardis - March 2, 2004 10:20 PM (GMT)
QUOTE (Lex @ Mar 2 2004, 16:47 PM)
En ons recht op privacy dan? Als alles wat we doen word geregistreerd...

Privacy is geen recht, hooguit een privilege. Alles wat we doen wordt zowiezo geregistreerd, lees maar eens de belevenissen van mensen met een bijna-doodervaring.

hadewey81 - March 6, 2004 10:56 PM (GMT)
zolang de microchip ons geweten niet gaat vervangen :huh: , denk ik dat we weinig te vrezen hebben :rolleyes:

Ja mijn lieve mensen, ik heb vertrouwen in de toekomst.... nou nog hopen dat het terecht is.....

:cry: :vraag: :devil:

hadewey81 - March 6, 2004 10:57 PM (GMT)
snorrie, ik wilde piepkleine lettertjes......wilde dus typisch niet..... :cry:

PJ - March 7, 2004 08:58 AM (GMT)
QUOTE (hadewey81 @ Mar 6 2004, 23:57 PM)
snorrie, ik wilde piepkleine lettertjes......wilde dus typisch niet..... :cry:

Is al geregeld ;)

Tardis - March 8, 2004 07:06 PM (GMT)
QUOTE (hadewey81 @ Mar 6 2004, 23:56 PM)
Ja mijn lieve mensen, ik heb vertrouwen in de toekomst.... nou nog hopen dat het terecht is.....

:cry: :vraag: :devil:

Gelukkig! optimisten zijn schaars tegenwoordig maar hier is er nog een. :rolleyes:

arqrex - March 11, 2004 09:58 AM (GMT)
het zal best dat er binnen een bepaalde tijd cyborgs ofzoiets komen, maar als het maar geen OS van MicroSoft krijgt. Want een blauwe scherm als je je ogen dichtdoet is niet echt iets om naar uit te kijken :geek:

Hosted for free by InvisionFree