Title: Veel Kennis Van Vroeger Is Verloren Gegaan
Bert Jan - February 11, 2004 10:19 AM (GMT)
Als je kijkt naar sommige bouwwerken, moet je haast wel tot de conclusie komen dat deze op een manier gebouwd zijn die wij ons niet kunnen voorstellen. Zo zijn er veel meer dingen die ze een paar 1000 jaar geleden konden en tegenwoordig niet meer kunnen.
Daarom deze stelling:
Veel kennis van vroeger is verloren gegaan
Tardis - February 11, 2004 11:06 AM (GMT)
Het is zo jammer dat de bibliotheek van Alexandrië is afgebrand, daarmee is een groot deel van de geschiedenis en dus ook kennis verloren gegaan.
Aan de andere kant, de grote vragen die we hebben over de bouwkunst uit de oudheid gaat vooral over handigheidjes; welke techniek ze gebruikten om die grote blokken steen te verplaatsen en op te tillen. Het zal geniaal in zijn eenvoud zijn, wij denken alleen niet meer eenvoudig, wij zijn gewend aan mammoet kranen en fantasten verzinnen daarom exotische technieken als geluidstrillingen die de gravitatie plaatselijk zouden opheffen en andere onzin.
Hoe ze het dan wèl deden weet ik ook niet, om daar achter te komen zouden ambachtslieden aangesteld moeten worden om met zelf gemaakt eenvoudig gereedschap stenen uit te hakken, te verslepen en te stapelen. Niet in de vorm van een gezellige workshop in het weekend, maar over een periode van een jaar of twintig. Als je gedwongen wordt om terug te gaan naar de basics word je vindingrijk en verzin je oplossingen waar je achter het bureau van je comfortabele kantoor nooit op gekomen zou zijn.
frederikboelaart - February 21, 2004 11:01 AM (GMT)
ja ik ben ermee eens !!
Als we die boeken hadden, konnen we nu misschien een stuk verder staan en alle mysterieuze dingen begrijpen ,...
DeDenker - February 21, 2004 02:22 PM (GMT)
Maar natuurlijk is er veel kennis van vroeger verloren gegaan. Als er iemand sterft, sterft het geheugen van die persoon, vol informatie en kennis met hem. Tenzij er iets bestaat als een collectief geheugen, dan ligt alle kennis nog in ons opgeslagen, ergens, diep, ver weg, in de krochten van onze ziel (waar volgens mijn bescheiden mening ook de mythen vandaan komen (een deel ervan iig)).
Lex - February 27, 2004 02:35 PM (GMT)
Er is natuurlijk veel kennis verloren gegaan ja. Maar niet verschrikkelijk belanrijke kennis. Dus ik denk niet dat men vroeger meer kon dan nu.
Nu weet men veel meer als vroeger, en vroeger had men volgens mij dus niet geheime manieren om piramides te maken, en een hoogstaande beschavind en vandat.
De kennis die verloren is gegaan is eerder zo van: Hoe maakt ge de lekkerste tiramisu ofzo :P
Bert Jan - March 18, 2004 05:36 PM (GMT)
En op welke manier wil je kan jij dan stenen van 2.000 ton verplaatsen en dan ook nog een 6 boven opelkaar zetten.
SHREK - March 18, 2004 10:04 PM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan) |
| En op welke manier wil je kan jij dan stenen van 2.000 ton verplaatsen en dan ook nog een 6 boven opelkaar zetten. |
Simpel, met dezelfde kracht waarmee een moeder de auto, die door een ongeluk bovenop haar kind ligt, eraf tilt... Het gaat het namelijk om hele andere krachten, dan om domme spierkracht.
Ik neem aan dat je over de tijd van de piramides spreekt. Sinds die tijd heeft de mensheid een heel ontwikkeling doorgemaakt, wat ertoe geleid heeft dat bepaalde vermogens zijn vervangen door andere en weer andere vermogens naar een ander niveau zijn getild. Dingen die men toen normaal was te doen, zouden nu als tovenarij worden afgedaan, denk ik...
Er was in de tijd waarin de pyramides zijn gebouwd een heel ander bewustzijn onder de mensen dan hedendaags, men leefde toen veel minder afgescheiden van de geestelijke wereld, maar men was zich daarentegen veel minder bewust van z'n eigen indivualiteit (zie de tegenstelling met vandaag de dag)...
arqrex - March 19, 2004 08:50 AM (GMT)
Ik weet wel hoe ze die blokken op elkaar hebben gekregen. :yes:
Zal ik het verklappen ?? :unsure: :unsure:
Nou ze hadden Panoramix gevraagd om nog eens dat lekkere toverdrankje te brouwen :lol: :lol: :lol:
Maarruh volgens waren mensen vroeger op een andere manier slimmer. Niet dat ze wisten hoe je een internetverbinding moet maken in XP, maar wel hoe je uit de wortel van een boom (ofzo ik noem maar wat he) een sap kon maken waarmee lijken heel lang geconserveerd bleven. Tegenwoordig zijn wij te afhankelijk van een ander terwijl vroeger mensen voor zichzelf konden zorgen. :fluit:
Het is eigenlijk lastig om te stellen dat wij dommer zijn geworden. Want waren de Maya´s dom? Kijk eens naar hun astronomie, bouwkunst en rekenkunde. Maar hun land irrigeren konden ze dan weer niet. :blink:
MadeInLight - March 20, 2004 01:37 AM (GMT)
Het ergste is dat Hoe het geloof ons toen ooit gebracht is is het een goddelijke boodschap geweest, alleen voordat wij mensen hem hebben kunnen opschrijven is deze al zo vaak veranderd en aangepast en gemanipuleerd dat de hele boodschap tot op de dag van vandaag verkeerd begrepen wordt.
De meeste belangrijke kennis is verloren gegaan doordat iemand met macht en met de kennis het een ander niet gunde om zelf in het voordeel te zijn. Door dit soort praktijken is heel veel kennis verloren gegaan. Hebberigheid bekrompenheid gierigheid.
virgo - March 22, 2004 08:10 PM (GMT)
Sorry, :o ..het is me gelukt,ik had problemen met het eerder doorsturen van een bericht,dat op een of andere manier op mijn computer gewist is.
Ik wilde reageren op de stelling maar moet nu gaan...later :cry:
Bert Jan - March 23, 2004 01:04 PM (GMT)
| QUOTE (virgo @ Mar 22 2004, 22:10 PM) |
| Ik wilde reageren op de stelling maar moet nu gaan...later :cry: |
Ik ben benieuwd... :huh:
Lex - March 23, 2004 08:53 PM (GMT)
Die stenen van de piramides moeten ze toch gewoon maar opstapelen? Met heel veel spierkracht en enkele handige techniekjes (nix paranormaal), maar zo moeilijk kan het niet zijn B)
virgo - March 24, 2004 01:47 PM (GMT)
[COLOR=orange]Verloren geraakte kennis,zou kunnen.
Om even bij de piramides te blijven, is er onderzocht hoelang het zou duren om piramides die bij ons bekend zijn klaar te krijgen met de toen aanwezige arbeidskrachten.
Zijn daar geschreven documenten over gevonden? :vraag:
Het zou voorstelbaar kunnen zijn dat er gewerkt werd met geluid(trilling).
Dan niet (of misschien ook wel) dat blokken steen door de lucht zweven maar dat door gebruik te maken van geluid het werk aanzienlijk verlicht werd door beinvloeding van trilling op de mens of het materiaal,
Niet zo'n gekke gedachte als je ziet dat een van de eerste filosofen in Griekenland, Pythagoras ,die contact had met verschillende egyptische priesters uit zijn tijd ,daar ook zijn aandacht aan besteed heeft,harmony der sferen.
Het is natuurlijk zo dat het opkomen van een kwaliteit ,in ons geval het verstandsdenken,ten koste gaat van andere kwaliteiten,gevoeligheid voor andere gebieden.
Tardis - March 24, 2004 02:15 PM (GMT)
| QUOTE (virgo @ Mar 24 2004, 14:47 PM) |
| Het is natuurlijk zo dat het opkomen van een kwaliteit ,in ons geval het verstandsdenken,ten koste gaat van andere kwaliteiten,gevoeligheid voor andere gebieden. |
Is dat inderdaad zo? Volgens mij hoeft het een het ander niet uit te sluiten, gevoelsmatigheid en verstandelijkheid beïnvloeden elkaar niet volgens de wet van de communicerende vaten. Als ik mezelf als uitgangspunt neem dan ben ik heel nuchter en kritisch en tevens een stuk gevoeliger dan de meeste mensen voor verschijnselen die nog niet algemeen aanvaard zijn. Ik heb dingen meegemaakt die door de meeste mensen worden beschouwd als onmogelijk.
virgo - March 24, 2004 05:19 PM (GMT)
[QUOTE]Is dat inderdaad zo?[QUOTE]
Ik denk in het algemeenvan wel.
De mens is over het algemeen een gesloten energiesysteem,als hij zich door ontwikkeling op een of ander gebied zich anders gaat richten dan gaat dat alweer in het algemeenten koste van de gerichtheid,of gevoelligheid ,van het voorgaande stadium.
Het opkomen van het verstandsdenken gaat ten koste van het meer emotionele beleven.
Dit is zoals het meestal gaat,ik zeg niet dat dit een normaleontwikkeling is of een gezonde,maar zo gaat het ,volgens mij dan, heeeel vaak.
Dit is zo bij de ontwikkeling van de individuele mens alswel bij de mensheid als geheel.
Zo ontstaan trauma's,blokkades,en mondiaal geheugenverlies,waar we misschien eerst met zijn allen doorheen moeten.
Maar ja,ik ben ook maar een psycholoog van de koude grond . :D
Tardis - March 24, 2004 06:20 PM (GMT)
| QUOTE (virgo @ Mar 24 2004, 18:19 PM) |
Ik denk in het algemeenvan wel. De mens is over het algemeen een gesloten energiesysteem, |
Dan zal ik wel weer de uitzondering op de regel zijn, komt wel vaker voor. :huh:
virgo - March 24, 2004 07:00 PM (GMT)
Trek het je niet aan Tardis,het kan slechter ;)
Aganlex - March 24, 2004 07:57 PM (GMT)
Harstikke mee eens, als je bijvoorbeeld nagaat dat de Sumeriers de kleuren en het bestaan van o.a. Uranus en Neptunus al wisten en ik dacht Chinezen vroeger al beton konden maken....
Tardis - March 24, 2004 08:18 PM (GMT)
| QUOTE (Aganlex @ Mar 24 2004, 20:57 PM) |
| [knip]en ik dacht Chinezen vroeger al beton konden maken.... |
Van de Chinezen weet ik het niet, de Romeinen kenden het beton i.i.g. wel.