Title: Alchemie
SHREK - January 13, 2004 09:17 PM (GMT)
Ik las in een artikel, dat de alchemie behandelde, ongeveer de volgende zin: "Wat koolstof op aarde is, is zilver op de maan".
Is dit al eens in de praktijk gebracht? Veranderde een stukje kool of diamant ook in zilver, toen de space-shuttle, welke hem meenam, op de maan landde?
Zou het überhaupt kunnen?
Bert Jan - January 13, 2004 09:46 PM (GMT)
| QUOTE (SHREK @ Jan 13 2004, 23:17 PM) |
Is dit al eens in de praktijk gebracht? Veranderde een stukje kool of diamant ook in zilver, toen de space-shuttle, welke hem meenam, op de maan landde?
Zou het überhaupt kunnen? |
Ik denk niet dat een stof kan veranderen door middel van een reisje naar de maan. :unsure:
Toch hebben ze vroeger heel wat dingen geprobeerd om een metaal in goud te veranderen. Het is niet bekend of het hun gelukt is. :(
Janna - January 13, 2004 09:48 PM (GMT)
Ik weet alleen dat door middel van straling elementen in andere elementen kunnen veranderen. Dat kan doordat het element zelf straling uitzendt, dus radioactief is, maar ook door er zeg maar straling tegenaan te stralen... (sorry voor mijn amateuristische uitleg.. :lol:)
Er is alfa, beta en gamma straling. (Meer weet ik iig niet..)
Alfastraling zijn heliumdeeltjes, betastraling zijn electronen en gammastralen zijn fotonen.
Maar ik zou niet weten waarom op de maan een stof plotsklaps zou veranderen in een andere stof..? Lijkt me wel bizar..
Bedoelen ze het niet figuurlijk? Ik weet namelijk niet hoeveel koolstof er op de maan is, maar ik denk niet echt veel... Misschien wel geen..
Lex - February 4, 2004 09:00 PM (GMT)
Ja tis figuurlek denk ik:der is heel weinig zilver op de aarde, daarom is het veel waard
op de maan is er heel weinig koolstof, dus is het daar heel veel waard :P
en onststaat koolstof niet door plantaandige en dierlijke processen? en daarom zou er dus ook niet erg veel koolstof op de maan zijn zeker... (ben wel nie heel zeker of dit laatste klopt :P
hadewey81 - February 26, 2004 11:33 PM (GMT)
en natuurlijk gaat het niet om koolstof, maar om waar alles van gemaakt is:
de basis quantum deeltjes ZOALS WIJ DAT NOEMEN, bestaan uit 3 groepen. en die verschillen niet zoveel van elkaar. dus zou het IN THEORIE niet zo moeilijk moeten zijn om die te veranderen! en zie daar: de basis van de alchemie. alles is één, alles komt uit één, en alles bestaat uit één!
vandaar dat ze dachten dat je lood in goud kon vranderen. behalve dat dat een metafoor was, was het ook een ontdekking, dat lood en goud qua basis niet zoveel van elkaar verschillen. maaaaaaaar jah, hoe wisten ze dat...?
oude kennis? komen we weer bij atlantis, de piramiden, kristallen schedels en angkor vat uit......zoek t lekker uit, mij is het duidelijk!
vroeger, jah vroeger.....toen was alles beter......15.000 jaar geleden....
wie heeft een tijdmachine te leen :yes: ?
Tardis - February 27, 2004 11:36 AM (GMT)
| QUOTE (hadewey81 @ Feb 27 2004, 00:33 AM) |
wie heeft een tijdmachine te leen :yes: ? |
Ik.
Dit is hem:

Ik ben alleen de gebruiksaanwijzing kwijt, die heb ik waarschijnlijk in 1765 na een feestje in het paleis van Versailles in laten liggen. Dus het kan even duren voor ik er achter ben hoe hij ook al weer werkt. :cry:
DeDenker - February 27, 2004 05:02 PM (GMT)
| QUOTE (hadewey81 @ Feb 27 2004, 00:33 AM) |
vandaar dat ze dachten dat je lood in goud kon vranderen. behalve dat dat een metafoor was, was het ook een ontdekking, dat lood en goud qua basis niet zoveel van elkaar verschillen. maaaaaaaar jah, hoe wisten ze dat...?
|
Omdat ieder welkdenkend mens met zijn eigen ogen kan zien dat lood en goud beide metalen zijn, met een zelfde soort glasns en met zijn eigen handen kan voelen dat lood en goud beiden een groot soortelijk gewicht hebben en niet heel hard zijn......
Lex - February 29, 2004 10:28 PM (GMT)
Hehe, ik zie ze al eenpingpongbal proberen veranderen in goud :P
hadewey81 - March 2, 2004 07:10 PM (GMT)
| QUOTE (DeDenker @ Feb 27 2004, 18:02 PM) |
Omdat ieder welkdenkend mens met zijn eigen ogen kan zien dat lood en goud beide metalen zijn, met een zelfde soort glasns en met zijn eigen handen kan voelen dat lood en goud beiden een groot soortelijk gewicht hebben en niet heel hard zijn......
|
mag ik er even op wijzen dat de alchemie er al in heel vroege tijd was? :blink:
het heette toen alleen anders. :yes:
de egyptenaren zijn er mee begonnen, van vader op zoon, als iemand nooit van de "geschriften" gehoord had, moest je je mond er over houden (dit zijn de hermetische geschriften) , en in de middeleeuwen, en zeker in de tijd van de verlichting, kwam deze kennis ter ore van wetenschappers, mensen als DaVinci.... :woot:
een veertje en een graankorrel zijn ook even zwaar, daar ligt het niet aan....
alchemie is gebaseerd, zoals ik al eerder zei, op de wetenschap,
dat alles één is :wacko: .
dan kom je onherroepelijk uit op zweverige dingen als geloof, oerknal, onbegrijpbare quantumtheorieën (voor een leek,net als ik).
Maar als je al je "kennis"bij elkaar gooit, kom je tot de conclusie, dat alles met elkaar verbonden is, en je het één kunt beïnvloeden, door het andere te manipuleren.
DIT is wat de vrijmetselaars beoefenen, net als de vrijmetselaars en eerste wetenschappers en filosofen als plato, honderden, en zo niet duizenden jaren geleden.....
I'm stunned.....life = beautiful :yes:
Tardis - March 2, 2004 10:17 PM (GMT)
| QUOTE (hadewey81 @ Mar 2 2004, 20:10 PM) |
| DIT is wat de vrijmetselaars beoefenen, |
Hoe kom je bij die onzin? Vrijmetselarij is een organisatie van mannen die wekelijks bij elkaar komen om met elkaar van gedachten te wisselen over een onderwerp dat door één van hen wordt aangedragen. Het doel van de bijeenkomsten is jezelf te ontwikkelen, het verschilt niet eens zo veel met wat er op discussieforums als deze gebeurt. Hocus pocus heeft niets met vrijmetselarij te maken.
DeDenker - March 3, 2004 10:09 AM (GMT)
| QUOTE (hadewey81 @ Mar 2 2004, 20:10 PM) |
mag ik er even op wijzen dat de alchemie er al in heel vroege tijd was? :blink: het heette toen alleen anders. :yes: de egyptenaren zijn er mee begonnen, van vader op zoon, als iemand nooit van de "geschriften" gehoord had, moest je je mond er over houden (dit zijn de hermetische geschriften) , en in de middeleeuwen, en zeker in de tijd van de verlichting, kwam deze kennis ter ore van wetenschappers, mensen als DaVinci.... :woot:
een veertje en een graankorrel zijn ook even zwaar, daar ligt het niet aan.... alchemie is gebaseerd, zoals ik al eerder zei, op de wetenschap, dat alles één is :wacko: .
dan kom je onherroepelijk uit op zweverige dingen als geloof, oerknal, onbegrijpbare quantumtheorieën (voor een leek,net als ik).
Maar als je al je "kennis"bij elkaar gooit, kom je tot de conclusie, dat alles met elkaar verbonden is, en je het één kunt beïnvloeden, door het andere te manipuleren.
DIT is wat de vrijmetselaars beoefenen, net als de vrijmetselaars en eerste wetenschappers en filosofen als plato, honderden, en zo niet duizenden jaren geleden.....
I'm stunned.....life = beautiful :yes: |
Ik vind dat dit stuk uitblinkt in vaagheid. Zou je iets specifieker en duidelijker willen zijn, zodat ik er een nuttig antwoord op kan geven? BVD
Deci - March 4, 2004 01:51 PM (GMT)
Ik denk dat je de eerste stelling een beetje anders moet interpeteren.
Koolstof transfotmeert onder druk van uiterlijk, niet van chemische samenstelling. Het blijft koolstof, alleen de rangschikking van de atomen verandert waardoor je dus ipv een zwart goedje een prachtig doorschijnend kristal krijgt.
Misschien zou op de maan hetzelfde proces met zilver kunnen gebeuren....
Maar ja, wie heeft het geduld om miljoenen jaren op de maan gaan zitten met een stukje zilver.....en maar wachten tot het veranderd...... :cry:
deci
hadewey81 - March 4, 2004 02:12 PM (GMT)
| QUOTE (DeDenker @ Mar 3 2004, 11:09 AM) |
| Zou je iets specifieker en duidelijker willen zijn, zodat ik er een nuttig antwoord op kan geven? BVD |
oei, ik doe mijn best, ben nogal een warhoofd
:wacko:
ik had het over hermetische geschriften.
deze worden toegeschreven aan Hermes Tresmegistus, ofwel Hermes de Driewerfgrote.
Deze hermes is in feite Thot, de welbekende egyptische Godheid, en na ondezoek is gebleken, dat deze geschriften tot de oudste hermetische behoren, ze ZIJN de oudste.
je kunt ze in 2 groepen verdelen: de "wetenschappelijke", die over geneeskunst, astronomie/logie, stenen, en al wat meer gaan, en de "geestelijke" geschriften.
Al deze kennis zou in 42 boeken door Thot-Hermes geschreven zijn, en vervolgens verstopt om uit handen van onwetenden te houden.
Nou is het de wetenschappelijke kant, waar ik het over had.
Thot heeft opgedragen, deze kennis geheim te houden, en alleen aan je zoon te vertellen, en op die manier, is de kennis overgedragen, en ook opgeschreven.
Deze herschreven boeken, vormen de BASIS van onze geneeskundige en astrologische kennis.
En die kennis is het, die de vrijmetselaars gebruiken.
Jij zei dat de vrijmetselaars een groepje mannen is, wat over een voorgedragen onderwerp discussieert......die onderwerpen gaan dus over de hermetische leer, en de weerslag van die leer op ons leven. Het is een groepering/vereniging, die zegt in het Allerhoogste te geloven, en dat is in principe de enige eis die ze aan hun lidmaatschap stellen: als je in nix gelooft, heb je hier nix te zoeken.
En DAT bedoelde ik dus te zeggen, dat de alchemie van de hermetiek afstamt, en de chemie van de alchemie, en dat de vrijmetselaars op het hermetische niveau alchemie bedrijven, of eigenlijk onderzoeken wat het hoogste goed is....
dat is hun doel.
hopende u hiermee van dienst te zijn.... :)
DeDenker - March 4, 2004 06:38 PM (GMT)
het is duidelijker ja, jammer alleen dat ik het niet over vrijmetselaars had (dat was tardis) :D
SHREK - March 4, 2004 09:43 PM (GMT)
| QUOTE (Hadewey81) |
DIT is wat de vrijmetselaars beoefenen, net als de vrijmetselaars en eerste wetenschappers en filosofen als plato, honderden, en zo niet duizenden jaren geleden..... |
Occulte kennis...
Tardis - March 4, 2004 10:16 PM (GMT)
| QUOTE (hadewey81 @ Mar 4 2004, 15:12 PM) |
oei, ik doe mijn best, ben nogal een warhoofd :wacko: |
Geeft niet, ik houd wel van wat warhoofdigheid, ben zelf af en toe ook niet te volgen. :)
| QUOTE |
| Jij zei dat de vrijmetselaars een groepje mannen is, wat over een voorgedragen onderwerp discussieert......die onderwerpen gaan dus over de hermetische leer, en de weerslag van die leer op ons leven. Het is een groepering/vereniging, die zegt in het Allerhoogste te geloven, en dat is in principe de enige eis die ze aan hun lidmaatschap stellen: als je in nix gelooft, heb je hier nix te zoeken. |
Deze toevoeging klopt wel, waarbij het geloof in de Allerhoogste (of Opperbouwmeester) los staat van welke religie dan ook. Er zijn ook geen teksten waar zich men op baseert, slechts symboliek die een persoonlijke invulling open laat.
Mijn reactie betrof vooral de opmerking dat Vrijmetselarij wordt gekenmerkt door het zich bezig houden met alchemie, dat is net zo onjuist als te stellen dat Vrijmetselarij zich bezig houdt met postzegels verzamelen, of konijnen fokken.
Als je bedoelt dat Vrijmetselaren er een holistisch wereldbeeld op na houden ben ik het met je eens al is het een erg generaliserende opmerking, ik zou niet durven te beweren dat dit voor iedere Vrijmetselaar geldt. :)
hadewey81 - March 6, 2004 02:20 PM (GMT)
| QUOTE (Tardis @ Mar 4 2004, 23:16 PM) |
| Als je bedoelt dat Vrijmetselaren er een holistisch wereldbeeld op na houden ben ik het met je eens al is het een erg generaliserende opmerking, ik zou niet durven te beweren dat dit voor iedere Vrijmetselaar geldt. :) |
dat klopt, ook niet elke christen gelooft dat jezus is gestorven en ook niet elke moslim gelooft in een extremistisch geloofsbeleid....
dus niet elke vrijmetselaar gelooft in het zelfde....maar dat tekent nou juist de vrijmetselaars!
Ik ben in principe ook maar een leek die haar info overa len nergens weghaalt.....
je moet toch wat als je geen filo-theo-wetenschapper bent. da nzijn je ingangen naar belangrijke documenten om je bevindingen te staven, al aardig uitgedund.....
ff tussendoor.....ik zou wel es willen weten wat voor docu's het Vaticaan allemaal achter houdt! :blink: :yes: :wacko:
hadewey81 - March 6, 2004 02:21 PM (GMT)
:fluit: en dan nu trug naar de dicussie.....sorry..... :cry:
Aganlex - March 13, 2004 07:54 PM (GMT)
| QUOTE (Lex @ Feb 4 2004, 22:00 PM) |
| Wat koolstof op aarde is, is zilver op de maan |
Ik ben het er mee eens dat het betekent:
Er is veel koolstof op aarde, maar weinig op de maan. Daartegenover staat dat er veel zilver op de maan is en weinig op aarde.
SHREK - March 17, 2004 09:12 PM (GMT)
| QUOTE (Aganlex) |
| Er is veel koolstof op aarde, maar weinig op de maan. Daartegenover staat dat er veel zilver op de maan is en weinig op aarde. |
Is dat zo? Ik wist helemaal niet dat er zoveel zilver op de maan was, wel kraters, maar zilver? Maar dan ga ik helemaal mee in je antwoord...
el-engel - November 17, 2004 12:36 AM (GMT)
| QUOTE |
| Toch hebben ze vroeger heel wat dingen geprobeerd om een metaal in goud te veranderen |
Dat is inmiddels gelukt. Het is alleen zo'n duur en tijdrovend proces dat het niet uikan. Maar dat is wel te voorspellen. Maar of je van koolstof zilver kunt maken zonder dat het weer uit elkaar valt? :geek: Tja.. Kwestie van uitproberen :)
Zilver op de maan? Kan best. Ik ga met shrek mee als t zo is (in het antwoord).
Tardis - November 17, 2004 05:14 PM (GMT)
| QUOTE (el-engel @ Nov 17 2004, 02:36 AM) |
| Dat is inmiddels gelukt. Het is alleen zo'n duur en tijdrovend proces dat het niet uikan. |
Door wie, waar, wanneer? leg uit! :)