Title: Verplaatsende Zintuigen
Bert Jan - January 6, 2004 10:14 PM (GMT)
Over het algemeen wordt geloofd dat, als mensen het vermogen tot zien of horen verliezen, andere zintuigen op 1 of andere manier scherper worden. In diverse goed gedocumenteerde gevallen kon echter worden aangetoond dat het uitgevallen zintuig later op een andere plaats terugkwam. B)
Het beroemdste geval van "zintuigverplaatsing" werd ooit gerapporteerd door Dr. C. Lombroso. 3 maanden nadat een meisje van 14 plotseling ernstig ziek was geworden, verloor zij haar gezichtsvermogen. Hoewel haar ogen niet meer functioneerden, beweerde het meisje dat ze toch kon zien. Haar verbaasde ouders brachten haar naar Lombroso, die een aantal testen op haar uitvoerde om vast te stellen of het meisje de waarheid sprak. :unsure:
De Dokter blinddoekte het meisje en zette voorwerpen voor haar neer. Tot zijn grote verbazing kon ze die beschrijven en de kleuren ervan benoemen. Ze bleek zelfs een brief kunnen lezen. Toen de dokter met een felle lamp haar oorlel bescheen, kromp het meisje ineen van pijn. En toen de dokter de top van zijn wijsvinger dichtbij de neus van het meisje bracht, riep ze boos uit: "Probeert u mij soms blind te maken?" :o
Kennelijk had het gezichtszintuig van het meisje zich verplaatst naar haar neus en oorlellen. Het bleek echter dat niet alleen haar gezichtsvermogen was verplaatst; ze kon ook met haar huid geuren waarnemen. :blink:
Wat denk je ervan? :fluit:
LEF - January 11, 2004 08:43 PM (GMT)
is idd een sterk verhaal....
sjoerd.
DeDenker - January 13, 2004 10:38 AM (GMT)
ik had hier laatst een vreemde, maar volgens mij wel interessante gedachte over.
Stel je ogen werken niet, dus je bent blind, maar je weet dit niet. Toch kun je al je hele leven zien en omdat iedereen 'weet' dat je met je ogen kijkt, geloof jij ook dat je gewoon met je ogen kijkt. Een vreemde situatieschets, niet? Maar hoe weten we dat we niet allemaal in deze situatie verkeren? Misschien geloven we allemaal alleen maar dat we met onze ogen kijken.
Janna - January 13, 2004 11:54 AM (GMT)
Dat kan wel, maar is toch niet zo waarschijnlijk, doordat bv licht in je ogen bij de meeste mensen lijdt tot ogendichtknijpen, zonnebrillen bij de meeste mensen helpen tegen fel pijnlijk licht, de ogen toch wel een bepaalde kant op kijken, en dat je zo bij anderen kunt volgen waar ze naar kijken, en dat allemaal vrij veel klopt allemaal...
Het is denk ik net zoiets wat ik me vroeger altijd voorstelde bij kleuren, waarom sommige mensen een andere kleursmaak hadden dan ik.
Je kent groen als groen, omdat het zo heet. Maar voor het zelfde geld kan het voor iemand anders eruit zien zoals blauw er voor jouzelf uit ziet, maar kent hij dat als groen.
Maarja, dat kan, maar is ook niet zo waarschijnlijk.
Wel grappig om de meest voor de hand liggende dingen in twijfel te trekken inderdaad.. B)
Enne dat meisje, dat geloof ik niet. Oorlellen, kom op zeg. :) Als je wordt geboren met een oog in je oor okee, wil ik best geloven, foutje, maar dan werktie niet denk ik, het verplaatsen van haar zintuigen is mij iets te bizar. Dan geloof ik nog eerder in een grootschalige alien invasie in 2012...
M3isSi3j - February 4, 2004 06:24 PM (GMT)
hellowiej.. via via kwam ik op deze site... en moet ff reageren!
Ze kunnen toch via een MRI-scan kijken of er reacties zijn in de herstenen waneer deze worden geprikkeld d.m.v geluid, licht, geur, e.d. Ze kunnen ook aan de plaats in de hersenen zien waar de prikkelingen aan komen. Dus als de ogen niet meer functioneren komen deze prikkelingen niet meer aan op de juiste plek in de hersenen en kan die persoon deze prinkelingen niet meer verwerken als "zien". En zouden ze dus volgens het verhaal aankomen in de delen van het gehoor.
Daarbij, iedereen kent toch dat verhaal over de kegeltjes en staafjes in de ogen, het netvlies en de manier waarop de lens werkt. Als de oren en neus de functie van het zien over zouden kunnen nemen moeten deze onderdelen van de ogen zich moeten hebben verplaatst naar de oren of neus, ook zouden de zenuwen een andere baan moeten gaan lopen, want die kan zicht niet een nieuwe functie aan nemen of 2 verschillende soorten prikkels door geven die dan weer in de hersenen moeten worden herkend als..
Voor mij hoeft echt niet alles verklaarbaar te zijn, maar dit is niet echt overtuigend.