Title: Meer Of Minder Dan 2 Ogen?
Bert Jan - December 11, 2003 01:09 PM (GMT)
Een legendarische eenogige reus die in Griekse mythen bekend was als Cuclops, duikt ook in mythen overal ter wereld op. Toch is een man uit een afgelegen gehucht in de Amerikaanse staat Mississippi vermoedelijk de eerste eenogige mens geweest. Zijn ene oog, dat er in alle andere opzichten normaal uitzag, bevond zich volgens een artikel in het Boston Medical Journal midden in zijn voorhoofd. Jarenlang werd hij belegerd door theateragenten en circusdirecteuren, maar hij bleef weigeren zichzelf ten toon te stellen.
Uiteraard is de “Cyclops van Mississippi” niet de enige mens uit de geschiedenis die een afwijkend aantal ogen had. Zo heeft er bijvoorbeeld ooit in Engeland een man geleefd die vier ogen had en in staat was elk oog onafhankelijk te openen en te sluiten en in vier richtingen tegelijk te kijken.
LEF - December 11, 2003 02:26 PM (GMT)
ja misschien, er zt zeker wel een kern van waarheid in....
sjoerd.
Lumina - December 11, 2003 04:09 PM (GMT)
Das zeker net zoiets als 6 vingers of 4 tenen hebben... of hoorntjes zoals sommige babies in japan vanwege de nuclaire bommen die daar neergepleurd zijn..
frederikboelaart - December 12, 2003 03:50 PM (GMT)
Marina - December 15, 2003 12:48 AM (GMT)
Kun je dat dat in dezelfde context bekijken als een siamese tweeling?
Is het dan een afwijking, een speling van de natuur, of wat?
Oorzaak onbekend, of nog te onderzoeken?
Ook zoiets is eem mysterie en de moeite waard.
In ieder geval nog heel wat in te onderzoeken, zonder bang te hoeven zijn dat alles zon'n beetje op dat vlak al onderzocht is.
Toch?
rirosa - December 18, 2003 10:02 PM (GMT)
| QUOTE (marina) |
Is het dan een afwijking, een speling van de natuur, of wat?
|
Alles is toch een afwijking wanneer het af wijkt van het gewone/normale/gemiddelde.
Bert Jan - December 19, 2003 09:02 AM (GMT)
| QUOTE (rirosa @ Dec 19 2003, 00:02 AM) |
| QUOTE (marina) | Is het dan een afwijking, een speling van de natuur, of wat?
|
Alles is toch een afwijking wanneer het af wijkt van het gewone/normale/gemiddelde.
|
Maar niemand is volmaakt, dus iedereen wijkt af van het gemiddelde.
Sommigen misschien iets meer...
:mellow:
Janna - December 19, 2003 04:16 PM (GMT)
Natuurlijk is niemand volmaakt, (nouja, dat weet je ook niet zeker, ken je Supergosse?!) maar dat betekent niet dat er niet zoiets is als een gemiddelde... Of, als je dat een vervelend idee lijkt, in ieder geval dan een door de mensen bepaald gemiddelde... Of door de media, of van mijn part door de wetenschap... :)
Ieder gemiddelde zal wel door iets bepaald zijn, waarbij de ietsen van alles kunnen zijn... Lekker complex vooral, is geloof ik het motto hier op aard..
Ik durf iig best te zeggen dat meer of minder dan 2 ogen afwijkingen van het gemiddelde zijn en dat hoeft toch niet negatief te zijn? Misschien zijn 3 ogen wel veel handiger. Of mooier.. :) Dan heb je 3 ogen om in weg te dromen, moge deze persoon je geliefde zijn... :)
Lumina - December 20, 2003 11:36 AM (GMT)
NEeeeeeee niet supergosse!
Die stond altijd in mijn fransboek zooo intens fout..
Janna - January 3, 2004 06:49 PM (GMT)
Ojawel, jazeker wel! Superrrgosse, Hij die Heerst! B)
Maar over die man met de 4 ogen, die zaten dan zeker niet aan de 4 'kanten' van zijn hoofd? Dat moet wel mooi zijn als je bijvoorbeeld bovenop een hoge berg staat ofzo.. Wel chaotisch.. Je kan moeilijk je aandacht bij alles om je heen houden...
En als ze allemaal gewoon in zijn gezicht zitten, zou dat uitmaken voor het zicht wat zo iemand heeft? Met maar 1 (werkend) oog kan je geloof ik geen diepte zien, met 2 wel, wat zou je kunnen met 3 of 4?
Bert Jan - January 4, 2004 08:45 AM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Jan 3 2004, 20:49 PM) |
| Met maar 1 (werkend) oog kan je geloof ik geen diepte zien, met 2 wel, wat zou je kunnen met 3 of 4? |
Ik denk dat het enige verschil is dat je een breder gezichtsveld hebt. Verder verandert er volgens mij niets qua dimensies... :no:
Purpleglimpse - January 4, 2004 01:27 PM (GMT)
Er zijn heel veel gevallen bekend van mensen met een 'afwijkend' gezicht. Zo heb je in het 'believe it or not' museum een wassen beeld van een Chinese man die ooit geleefd had, die in elk oog 2 pupillen had! Ik zou wel willen weten hoe hij de wereld bekeek! Ook heb ik eens een baby'tje op sterk water gezien met maar 1 oog.
Ooit heb ik eens een foto gezien van een man die geboren was met twee gezichten naast elkaar. Hij had 4 ogen, twee dingen die je neuzen zou kunnen noemen, en twee monden. Ook zijn er gevallen bekend van mensen die zowel aan de voorkant als van de achterkant van hun hoofd een gezicht hadden. Het gezicht op het achterhoofd was meestal wel ondergeschikt, dus de ogen zagen wel iets maar de neus functioneerde niet en uit de mond liep alleen slijm.
En zo kun je nog wel even dorgaan. Dus het is zeker geen fabeltje dat er mensen met meer dan 2 ogen bestaan of bestaan hebben.
Tardis - January 4, 2004 11:14 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Jan 3 2004, 19:49 PM) |
Ojawel, jazeker wel! Superrrgosse, Hij die Heerst! B)
|
Vertel me over Superrrgosse! wie? wat? waar? wanneer?
| QUOTE |
| Met maar 1 (werkend) oog kan je geloof ik geen diepte zien, met 2 wel, wat zou je kunnen met 3 of 4? |
Als die extra ogen in je achterhoofd zitten: heel goed autorijden, om maar iets te noemen. Drie achteruitkijkspiegels die je dan niet constant in de gaten hoeft te houden, wat zou dat een rust geven zeg. Die mij maar een extra paar ogen!
p.s.
Spinnen hebben er zes. :sick:
(maar die kunnen toch niet goed auto rijden :fluit: )
p.s. deel 2
Het aantal ogen is niet bepalend voor de rijkwaliteiten, maar het helpt wel. ;)
Janna - January 5, 2004 11:05 AM (GMT)
Ik kon geen plaatje vinden van meneer Supergosse, het spijt me.
Het is in ieder geval een stripfiguur uit Lumina's en mijn fransboek van de onderbouw.. Uitermate intrigerende persoonlijkheid die Supergosse, vond ik toen ook al. :rolleyes: Maar houdt je ogen goed open, hij kan vliegen!