View Full Version: Weerwolven

Mysteries van de aarde > Mythen en Legendes > Weerwolven

Title: Weerwolven

Lumina - December 17, 2003 06:15 AM (GMT)
Lunatic gebruiken ze toch zeker voor elke vorm van uh.. psychische gestoordheid? Of zijn dat alleen amerikanen ? :P

Bert Jan - December 11, 2003 12:44 PM (GMT)
Je kent vast wel weerwolven. Mensen die ís avonds met volle maan in gruwelijke beesten veranderen. Deze mensen krijgen vaak haar en klauwen als ze in weerwolven veranderen. Vroeger in de 16e eeuw waren weerwolven een algemeen verschijnsel en er zijn verscheidene mensen ter dood veroordeeld omdat ze weerwolf waren. :mellow:

Zo is er een verhaal van een Duitser Peter Stubbe. Deze man zou in de 17e eeuw ter dood veroordeeld zijn omdat hij 13 kinderen en 2 zwangere vrouwen hebben verslonden. :no: :mad:

Denk je dat weerwolven bestaan of niet?

Tardis - December 11, 2003 07:13 PM (GMT)
Weervolven zijn een bedreigde diersoort? Misschien al uitgestorven.
Sommige mensen zijn maanziek (lunatics) dat komt wat mij betreft het dichtst in de buurt van een weerwolf.

Lumina - December 14, 2003 03:06 PM (GMT)
Volgens mij bestaan die beesten alleen in boeken..

Janna - December 15, 2003 11:36 PM (GMT)
Maanziek? Wat is dat voor iets? :mellow:

Tardis - December 16, 2003 01:34 PM (GMT)
Maanziek is o.a. een oude benaming voor epileptie, alleen heeft epileptie (voor zover ik weet) niets met de stand van de maan te maken.

Er zijn wel mensen gevoelig voor de stand van de maan, ik heb ooit een meisje gezien dat wanhopig de maan het 'bevel' gaf om haar los te laten. Ze stond tegen de gevel van een flat gedrukt om uit het schijnsel van de volle maan te zijn en ze kon voor haar gevoel dus geen kant meer op, dan zou de maan weer greep op haar kunnen krijgen. Ze heeft daar een uur of twee de buurt bij elkaar lopen schreeuwen. Ik had dat gejammer in de verte al een tijd gehoord maar kon het niet verstaan, toen ik boodschappen moest doen kwam ik haar tegen zoals ik beschreven heb. "In Jezus' naam laat me los!!!" schreeuwde ze steeds naar de volle maan, die al goed zichtbaar was hoewel de zon nog niet was onder gegaan.
'Volkomen gestoord en rijp voor een opname in een inrichting' heb ik toen gedacht en net als alle anderen die er ook langs liepen lieten we haar maar raaskallen, ik verbaas me nergens meer over, er lopen wel meer gekken los op straat tegenwoordig. Pas een hele tijd later hoorde ik op de radio iemand vertellen dat sommige mensen last hebben van de invloed van de maan. Of dat nou alleen maar inbeelding van die mensen is en dat ze inderdaad knettergek zijn of last hebben van godsdienstwaanzin of iets dergelijks maakt niet uit, ze zijn volkomen van slag bij volle maan.

Ik denk dat het inderdaad een psychisch probleem is want anders zou iedereen in meer of mindere mate last moeten hebben van de volle maan, sommigen krijgen juist romantische gevoelens als ze verliefd zijn en samen naar de volle maan kijken. De meeste mensen vinden de volle maan dus wel leuk om naar te kijken, in uitzonderlijke gevallen hebben sommige mensen er dus blijkbaar last van en dat is wat ik (en anderen dus ook) maanziek noem. In Engeland noemen ze deze mensen lunatics (Luna=maan , tic=gek) Daarom doet het me denken aan het verhaal over weerwolven, die veranderen ook van karakter als het volle maan is.

Tardis - December 17, 2003 12:36 PM (GMT)
Ja, zoals met zoveel andere woorden ook wel gebeurt is de interpretatie van het woord lunatic veranderd naar een meer algemene aanduiding voor mensen met een geestesziekte. Je weet nu wat de oorspronkelijke betekenis van dat woord is. :)

Janna - December 21, 2003 10:43 AM (GMT)
Supervreemd verschijnsel, dit maanziek, als je bedenkt dat maanlicht eigenlijk zonlicht is.. Maar ja daar is het misschien een geestelijke stoornis voor, die zijn meestal niet echt voor rede vatbaar.. :(
Of denken jullie dat het geen geestelijke stoornis is, maar iets anders?

En weerwolven, aan verhalen uit de middeleeuwen, of nouja 17e eeuw, dat is geen middeleeuwen meer geloof ik, maargoed, aan die verhalen hecht ik maar niet zoveel geloof, toen werden er ook heksen verbrand, hondsdolle mensen vermoord en was iedereen helemaal gek zo bang gemaakt door de kerk..
Tenminste, zo komt het over in geschiedenisboeken.. Nouja ik zou iig ook super bang zijn.. Al die nare kinderverhaaltjes over eeuwig branden in de hel.. :(

Welke schrijver had daar ook alweer zo'n goed gedicht over gemaakt, over predestinatie, dus over al verdoemde baby's??

Weerwolven zijn iig goed vermakelijk in slechte horrorfilms.. :)

Romaine - February 9, 2004 03:00 PM (GMT)

Al weer een hele tijd terug gaf men een verklaring voor weerwolven die bij mij is blijven hangen. Bij het oogsten van graan kwamen er vroeger ook nog wel onrkuid tussen te zitten. Een van die onkruiden bevat hallicunerende stoffen, als je er brood van bakt, ga je hallicuneren. Dan kun je wel eens iets vreemds zien...

Of dit klopt betwijfel ik.

Romaine

hadewey81 - March 2, 2004 03:56 PM (GMT)
mijn lieve papa had er ook een verhaal over:

hij zat op zee, op een vrachtschip als machinist, en had toen een kapitein die de bemanning vroeg of ze hem vast wilden binden aan zijn bed als het volle maan was....
hij sloeg helemaal door met volle maan...... :wacko:

vaaaaaaaaaaag...................

Tijn - April 30, 2004 09:02 PM (GMT)
i een boek van Gunnel Wilde "de weerwolf" begint een jongen van 11 zich tijdens volle maan te gedragen als een wolf, nadat hij is gebeten door een vreemde man. Hij behoudt daarbij zijn eigen lichaam. In feite is het dus geen klassieke weerwolf, waar de persoon fysiek ook in een wolf verandert, maar een lycanthroop.

hadewey81 - May 1, 2004 05:45 PM (GMT)
QUOTE (Romaine @ Feb 9 2004, 16:00 PM)
Al weer een hele tijd terug gaf men een verklaring voor weerwolven die bij mij is blijven hangen. Bij het oogsten van graan kwamen er vroeger ook nog wel onrkuid tussen te zitten. Een van die onkruiden bevat hallicunerende stoffen, als je er brood van bakt, ga je hallicuneren. Dan kun je wel eens iets vreemds zien...

Of dit klopt betwijfel ik.

Romaine

dit klopt.

Delphion - May 1, 2004 05:52 PM (GMT)
dit klopt.
Moederkoren is de naam van dit schimmel. :)

Link: http://www.noorderkempen.be/paddestoelen/soort/moederk.htm

steckie - August 13, 2004 09:45 AM (GMT)
zelfde ongeveer met vampieren

er waren mensen die een of andere ziekte/koorts kregen waardoor ze een soort schijndood kregen, heel bleek werden en hun hartslag amper te horen was
als die dan weer wakker werden (ALS!) waren ze volledig gedesoriŽnteerd en half gestoord en vlogen ze mensen naar de keel
ze beten ze letterlijk de keel over of beten andere lichaamsdelen aan kleine bloederige stukjes

zo ontstaat de legende van de vampier ongeveer

mistery_gurly - September 29, 2004 09:21 PM (GMT)
Jullie hebben het over dat mensen die maanziek zijn, psygish niet in orde zijn. Maar zeer veel mensen hebben last van volle maan! Al is het misschien onbewust, heel veel vrouwen hebben bijvoorbeeld hun menstruatie gelijk bij volle maan. En ik heb eens per maand dromen over de maan, die steeds dichterbij komt.. dacht er verder niks bij maar het blijkt nu dus precies te zijn bij volle maan! (wist ik niet) En mijn vader die slaapt niet en is gestrest bij volle maan. Zo blijkt dat de maan dus nog steeds invloed op mensen heeft lijkt me.. Ook worden er bij volle maan de meeste mensen gebracht in het ziekenhuis met bloedingen of hartstilstand. Is zeker iets om over na te denken! Groetjess.. :)

PJ - December 4, 2004 10:24 AM (GMT)
Er kan verder worden gediscussieerd over dit onderwero op het nieuwe forum:
"weerwolfen" op het nieuwe forum

* Hosted for free by zIFBoards