Title: Inca stad ontdekt
Bert Jan - November 25, 2003 07:11 PM (GMT)
7 november 2003
Een team van onderzoekers heeft in de Peruviaanse jungle een lang verloren gewaande Inca-stad ontdekt. Een team van onderzoekers heeft in de Peruviaanse jungle een lang verloren gewaande Inca-stad ontdekt.
De expeditie, onder leiding van de Brit Hugh Thomson en Amerikaan Gary Zeigler, ontdekte de ruïnes in Llactapata, 80 kilometer ten noord-westen van de oude Inca-hoofdstad Cuzco. "Dit is een heel belangrijke ontdekking. De stad is verwant met de Machu Picchu", aldus Thomson.
Ontdekkingsreiziger Hiram Bingham was de eerste die in 1912 melding maakte van de verloren stad. Zijn bewoordingen waren echter zo vaag dat niemand het goed verborgen oord daarna nog heeft teruggevonden.
Nadat de onderzoekers de stad vanuit de lucht hadden gelokaliseerd, hakten ze hun weg naar de plaats die op 3.000 meter hoogte tegen een bergflank ligt.
In de stad vonden ze stenen gebouwen, inclusief een zonnetempel. Llactapata was waarschijnlijk een cermoniële site; opgravingen tonen aan dat ze waarschijnlijk ook dienst heeft gedaan als begraafplaats en graanschuur van haar bekende buur Machu Picchu.
De Inca's verlieten hun steden toen de conquistadores in 1572 hun laatste leider, Tupac Amaru, gevangennamen en executeerden.
bron: The Guardian :woot:
moonwalker - November 26, 2003 06:27 PM (GMT)
Cool!
Als een stad al sinds 1912 niet gevonden kan worden, vraag ik me af hoeveel dingen nog staan te wachten om nog ontdekt te worden. <_<
moonwalker
Bert Jan - November 27, 2003 08:16 PM (GMT)
Mischien vinden we misschien ook ooit nog weleens die verloren stad van de Inca's
De stad van goud... euhmm.. kan even niet op de naam komen... :mellow:
moonwalker - November 30, 2003 06:49 PM (GMT)
El Dorado!
Misschien wel...wie weet? Maar volgens mij is het gewoon een legende.
En ja...het klopt dat er in elke legende een waarheid schuilt, dus laten we maar lekker afwachten. Als de wereld tenminste nog steeds bestaat. :cry:
Bert Jan - December 1, 2003 08:02 AM (GMT)
| QUOTE (moonwalker @ Nov 30 2003, 20:49 PM) |
| El Dorado! |
Dat is hem... Eldorado, de stad van goud...
Een leuke legende... <_<
moonwalker - December 1, 2003 12:03 PM (GMT)
In ieder legende schuilt een waarheid. :rolleyes:
Het zou kunnen dat het wel bestaat. Er zijn delen op aarde die nog niet zijn onderzocht. Dat komt door ondoordringbare jungles met vijandige indianen of ligt het midden in de bergen. ^_^
Ik hoop dat ze het vinden. Keldert de prijs van de goud.