View Full Version: Gezichtsplantatie op komst

Mysteries van de aarde > Natuur / Wetenschap / Architectuur / Kunst > Gezichtsplantatie op komst

Title: Gezichtsplantatie op komst

Bert Jan - November 20, 2003 09:13 PM (GMT)
Het zal binnen afzienbare tijd mogelijk zijn om een gezicht van een overledene te transplanteren naar een ernstig verminkte patiënt. Een groep chirurgen van het Universitair Medisch Centrum in Het Nederlandse Utrecht zijn momenteel bezig met de voorbereidingen van een van de meest opzienbare medische ingrepen ooit.

Het UMCU werkt nauw samen met een groep medici in het Amerikaanse Louisville. Zij transplanteerden in 1999 voor het eerst een complete donorhand bij een patiënt. Ook het brandwondencentrum van het Rotterdamse Medisch Centrum Rijnmond Zuid is bij de voorbereidingen betrokken.

Patiënten met een donorgezicht zullen wel de rest van hun leven medicijnen moeten slikken om afstoting te voorkomen. Jaarlijks zullen zo'n tien mensen in aanmerkingen komen voor een gezichtstransplantatie.

bron: Frontier juli / augustus

Word de film Face Off dan werkelijkheid? :(

Als je een ander gezicht krijgt, verlies je je identiteit niet? :unsure:
En wie van jullie zou zijn gezicht af willen staan? :ermm:

Janna - November 20, 2003 10:03 PM (GMT)
Wow.
Dat is nog eens ingrijpend..
Het lijkt me vreselijk moeilijk om te leven met andermans gezicht.
Maar niet moeilijker dan met een verbrand/verminkt gezicht.. Anders moeilijk. Leuk is anders, maar een verbetering zou het zeker kunnen zijn..

Ik denk dat er misschien een soort van afkeer kan blijven voor je eigen gezicht, in de spiegel. Maar andere mensen staren je tenminste niet de hele tijd aan, en/of misschien wordt het gevoel dat iedereen je aanstaart ook veel minder.. Dat ligt aan hoezeer het te zien is..
Ook voor de omgeving lijkt het me best moeilijk, maar zeker goed mee te leven. Misschien is het simpelweg een questie van wennen?

Ik zou m'n gezicht willen afstaan. En de rest ook. Dat kan me niets schelen. Het is maar materie, ik heb het dan toch niet meer nodig.. :) Tenminste, dat hoop ik dan maar, en dat risico wil ik wel nemen.

Het doet me denken aan het intense lieve goeie mooie boek 'The Body' van Hanif Kureishi. Daarin worden de hersenen van een man op leeftijd in een nieuw jong mooi lichaam van een overleden jongeman gestopt.

RJK - November 29, 2003 10:14 AM (GMT)
Ik vind het een bizar idee. Je zou het maar uit moeten leggen.

Maar het zal wel niet zo zijn, dat je dan echt een identiek gezicht hebt als de overledene. Je hebt altijd nog een eigen bottenstructuur en het zal ook wel niet zo werken als een masker, maar meer in delen aangepast op je eigen gezicht ofzo.

Hosted for free by InvisionFree