Title: Niets is wonderlijker dan de natuur
Bert Jan - November 17, 2003 01:55 PM (GMT)
Pasja - November 17, 2003 06:20 PM (GMT)
Het wonderlijkst is dan de mens , die het allemaal beheerd/vernietigt.
moonwalker - November 26, 2003 06:24 PM (GMT)
Helemaal mee eens Bertjan!
RJK - November 27, 2003 10:37 AM (GMT)
Niet mee eens. Volgens mij valt onder natuur ons hele bestaan dus weinig concurrentie dacht ik.
En dan nog vind ik het feit dat de natuur er uberhaupt is wonderlijker dan de natuur zelf.
eefje - February 6, 2004 06:34 PM (GMT)
| QUOTE (Pasja @ Nov 17 2003, 19:20 PM) |
| Het wonderlijkst is dan de mens , die het allemaal beheerd/vernietigt. |
VOORAL VERNIETIGD DAN EH!!!
Ik vind niet dat de mens het wonderlijkst is...
of toch wel, maar dan op een negatieve manier.
Het vernietigd alles waar het mee in aanraking komt!!!
DeDenker - February 8, 2004 11:13 AM (GMT)
is de mens dan geen onderdeel van de natuur?? :huh:
Janna - February 10, 2004 09:24 AM (GMT)
Ik denk dat ook wel, dat de natuur beter af is zonder mensen. Maar ik denk niet dat de natuur iets verdient of niet, want de natuur heeft geen verantwoordelijkheidsgevoel o.i.d. dus kan er ook niet om beloond of gestraft worden.
Maar zonder mensen is er ook niemand om de natuur op waarde te schatten.
Hm dan is er dus een mooie aardbol, leuk in harmonie, (die overigens hartstikke wreed werkt maargoed) waar geen al te egoïstische diersoort de macht heeft, en dan?
Ik vind het juist wel een uitdaging om te proberen met ons verstand en bewustzijn (waarvan de wonderlijkheid niet onderschat moet worden :rolleyes:) steeds beter in harmonie met de rest van de aarde te leven. Ik denk dat je beter er iets aan kunt doen, nu we er toch zijn, dan je eigen soort totaal te minachten.
Janna - February 9, 2004 06:27 PM (GMT)
Ik vind dat je ook kan overdrijven.
Mensen hebben slechte kanten, als egoïstische diersoort, in bepaalde situaties, maar er zijn er ook veel hartstikke leuk. Of is dit een hele naieve opmerking... :rolleyes:
jona - February 9, 2004 06:39 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Feb 9 2004, 19:27 PM) |
Ik vind dat je ook kan overdrijven. Mensen hebben slechte kanten, als egoïstische diersoort, in bepaalde situaties, maar er zijn er ook veel hartstikke leuk. Of is dit een hele naieve opmerking... :rolleyes: |
de natuur verdient ons uitsterven
jona - February 10, 2004 11:37 AM (GMT)
| QUOTE |
Ik denk dat ook wel, dat de natuur beter af is zonder mensen. Maar ik denk niet dat de natuur iets verdient of niet, want de natuur heeft geen verantwoordelijkheidsgevoel o.i.d. dus kan er ook niet om beloond of gestraft worden.
|
dat is waar. Ik bedoelde meer in de zin van dat wij de halve wereld hebben laten uitsterven denk aan sommige dieren of planten. We nemen ontzettend veel van ze in. We hitten de aarde ook nog eens op. Als je het zo bekijkt verdient de aarde het van ons af te zijn...
DeDenker - February 10, 2004 05:49 PM (GMT)
sorry dat ik het zeg, maar wat een belachelijk geneuzel. Wij mensen staan niet los van de aarde of van de natuur. Wij zijn de natuur samen met alle (andere) dieren en planten. En in de natuur is er nu eenmaal geen rechtvaardigheid, want er is geen goed of kwaad. De mens is voorlopig de succesvolste soort op aarde, die ongeveer overal kan leven. Als de mens alles vernietigt dan is dat zo. Waarschijnlijk sterven we dan zelf ook uit en begint er weer nieuw leven. Om de zoveel miljoen jaar is er in het verleden sprake geweest van massa-extinctie, dit proces bestaat al zolang er leven bestaat op deze planeet, dus doe er niet moeilijk over. :mad:
Janna - February 10, 2004 06:33 PM (GMT)
Sta alsjeblieft open voor ons geneuzel!
Ik vind jouw 'als de mens alles vernietigd dan is dat zo' redenatie veel verschrikkelijker dan alle geneuzel van gans de hele wereld bij elkaar. (:ermm: beetje overdrijven mag best. )
Volgens jou hoort de mens tot de natuur, maar is daar geen goed of kwaad in.
Dat vind ik nogal vreemd, want mensen zijn voordurend bezig met goed en kwaad. Dus is er wel degelijk goed en kwaad in de natuur. Wij zijn ook natuurlijk.
Ik zeg niet dat door de natuur bepaald is wat goed is en wat kwaad, maar dat ze bestaan lijkt me wel, al zijn ze zo abstract.
Wat ik wel interessant vind om te weten, vind je dat we geen duurzamere levenswijze hoeven te ontwikkelen, omdat er om de zoveel miljoen jaar in het verleden sprake is geweest van massa-extinctie?? Omdat het altijd al zo was en altijd al zo gegaan is, moeten we het nu weer zo laten gaan? Zou het niet veel gaver zijn om hier tegenin te kunnen gaan, door te overleven als diersoort, gewoon eens recalcitrant niet uit te sterven, omdat we kunnen leven hoe we willen, dus ook op een (voor de hele aardbol) wredeloze manier, om uiteindelijk nog veel verder te kunnen ontwikkelen? Lijkt mij anders wel idioot gaaf. Waarom is dit geneuzel? :lol: :rolleyes:
DeDenker - February 10, 2004 07:28 PM (GMT)
een beetje overdrijven mag zeker (ik doe het zelf ook graag :P )
DeDenker - February 10, 2004 07:40 PM (GMT)
en even voor de goede orde (en dat ik niet word gezien als een of andere harteloze eikel :P ): er zijn weinig mensen die zo'n diep respect en liefde hebben voor alles wat groeit, ademt en bloeit (en al het andere dat niet door mensenhanden is gemaakt) als ik. Ik heb alleen geleerd om me niet meer al te druk te maken over alle verdorvenheid in de wereld. Dit betekent niet dat ik cynisch of onverschillig ben geworden. Je zorgen maken helpt alleen niet, er is een totale bewustzijnsverandering nodig en die wordt volgens mij niet bereikt door je zorgen te maken of door de zeuren en te klagen (wist ik maar hoe die wel bereikt wordt...).
wat betreft het goed en het kwaad: dat de mens daar heel erg mee bezig is, wil nog niet zeggen dat er zoiets bestaat. De mens is ook heel erg bezig met harry potter en die bestaat ook niet (ok, flauw voorbeeld). Goed en kwaad zijn door mensen 'bedacht'. Volgens mij is deze scheiding ook een van de redenen van ellende in de wereld. Mensen gaan veel te spastisch om met tegenstellingen als deze. In het taoisme is het goede niet goed en het kwade niet kwaad, ze zijn.