Title: Islamitische samenleving gevaar voor onze cultuur
Bert Jan - November 11, 2003 02:18 PM (GMT)
Je hoort zo vaak van mensen zeggen dat Islamieten alleen maar er op uit zijn om de heilige oorlog (Jihad) te strijden.
Maar wat vind jij hiervan? Vind je dat deze groep een gevaar vormt voor onze cultuur? Uw mening graag op de volgende stelling.
De Islamitische samenleving is een gevaar voor onze cultuur
Tardis - November 11, 2003 02:56 PM (GMT)
Goed om dit in een stelling aan de orde te brengen, hoewel het niets met mysteries van de Aarde te maken heeft. Ik heb er een uitgesproken mening over en die zal ik hieronder toelichten.
Dit soort uitlatingen zijn niet goed omdat ze ondoordacht zijn, een heel pluriforme groep mensen wordt voor het gemak over één kam geschoren. Generaliseren is dom en gevaarlijk omdat de waarheid meestal niet eenvoudig kan worden veralgemeniseerd.
De meeste moslims zijn net zo vriendelijk en vredelievend als de meeste andere mensen. Het zijn de heethoofden, de extremisten die gevaarlijk zijn, ook zij generaliseren en schrikken er niet voor terug om aanslagen te plegen waar onschuldige slachtoffers vallen. Onder de Islamieten zijn beslist onaangepaste mensen die een gevaar voor de samenleving vormen, maar die heb je onder Christenen en Atheïsten net zo goed. Twintig jaar geleden nog vonden we de Communistische samenleving een gevaar voor onze cultuur en omgekeerd vonden zij de Kapitalistische cultuur een gevaar.
De gematigde mensen kunnen het wel opbrengen om begrip te tonen voor een andere levenswijze of andere overtuiging, de mensen die geen milimeter op elkaar willen toegeven vormen het gevaar. Dus ook de heetgebakerde mensen die in de Islam een enorm gevaar zien vormen een sluimerend gevaar.
Konflikten die het gevolg zijn van andere opvattingen of een andere levenswijze kunnen alleen beheersd worden als men de moeite neemt om er over te praten, meer begrip voor elkaar is de enige mogelijkheid om met elkaar te kunnen leven. We spreken nog steeds over een samenleving, niet over een langs-elkaar-heen-leving.
In Nederland is het over het algemeen zo dat een buitenlander snel wordt geaccepteerd als hij of zij behoorlijk verstaanbaar nederlands spreekt. Integratie betekent niet dat een Senegalees van dubbelzoute drop moet houden, of dat een Chileen lid moet zijn van de plaatselijke sjoelbakclub om geïntegreerd te zijn. Integratie is meer dat Marokkaanse jongens een Nederlands meisje niet beschouwen als een hoer omdat ze geen hoofddoek draagt, ze dienen er rekening mee te houden dat wij in West Europa anders tegen vrouwen aankijken dan in Noord-Afrika. In de langs-elkaar-heen-leving uit het pré-Fortuyn tijdperk mocht je daar niets van zeggen, nu doen we dat wel en dat is goed. De dialoog zal best nog eens gaan knallen, maar dat er met elkaar openlijk over wordt gesproken is het begin om met elkaar inderdaad samen te leven.
deosolis - November 11, 2003 04:34 PM (GMT)
<_< Ik denk dat dit meer over de vrijheid van mening handeld,wie heeft de vrijheid van zijn mening te uiten ?
:blink: Om op die vraag te beantwoorden zijn de meeste westerse mensen te weinig op de hoogte van de islamitische cultuur, en hoe die in praktijk bedreven wordt.De reden daarvoor is dat het islamitisch geloof moeilijk toegankelijk is voor niet gelovigen.
Wat ook nog een grote boosdoener is dat is de televisie,de meeste mensen beseffen nog altijd niet dat elke zender puur commercieel, en sensatieheil is.
;) Ik weet maar één ding zeker,een persoon die moordt voor zijn geloof,degene die dit beveelt,of degene die dit toejuicht,zijn volledig verkeert en passen in geen enkele samenleving,en dat geldt voor om het even welke religie.
Tardis - November 11, 2003 06:52 PM (GMT)
| QUOTE (deosolis @ Nov 11 2003, 17:34 PM) |
| ;) Ik weet maar één ding zeker,een persoon die moordt voor zijn geloof,degene die dit beveelt,of degene die dit toejuicht,zijn volledig verkeert en passen in geen enkele samenleving,en dat geldt voor om het even welke religie. |
En zo is het! :yes:
Janna - November 11, 2003 07:45 PM (GMT)
Vrijheid van geloof moet kunnen natuurlijk, zolang dat geloof in principe een elkaar-respecterend geloof is, anders wordt het nogal eng vind ik.
Ik weet niet wat de Islam precies inhoudt, zoals zoveel mensen dat niet weten.
Het lijkt me wel sterk dat de Islam wilt dat bv. vrouwen onderdrukt worden.
Je hoort in ieder geval vaak genoeg dat Islamitische mensen dit inderdaad ontkennen, dat ze uitleggen dat dit iets extreems is, en niet normaal voor de Islam, maar je ziet het ook te vaak weer wel gebeuren, dat vrouwen een paar meter achter de man lopen, die kleine dingen, dat hun man standaard het woord doet, en in extremere gevallen dat 12 jarige meisjes worden uitgehuwelijkt of dat een meisje moet onderduiken, omdat haar broer haar wilt vermoorden, omdat ze bv. een nederlandse vriend heeft.
Ook lees ik weleens brieven van Islamitische meisjes die zich afkeren van de Islam, maar dit niet durven vanwege familie-eer.
Ik dacht eerst dat dit alleen in de extreme gevallen zo ging, maar ik weet het niet meer, je hoort het zo vaak.
Het is misschien zo dat veel mensen die Islamitisch zeggen te zijn, eigenlijk niet zo Islamitisch zijn. Dan ligt het aan die mensen en hun opvoeding en hoe ze daarmee omgaan, maar niet aan de Islam.
Mensen weten denk ik te weinig van wat de Islam precies inhoudt, mede dankzij doordat je zoveel narigheid als 'Islamitisch' voorgeschoteld krijgt.
Ik weet niet wat nu normaal is volgens de Islam, en wat niet, maar dat het een gevaar voor de 'nederlandse cultuur' is, die gedachtensprong zie ik niet.
rirosa - November 12, 2003 02:10 PM (GMT)
| QUOTE (Tardis) |
Dit soort uitlatingen zijn niet goed omdat ze ondoordacht zijn, een heel pluriforme groep mensen wordt voor het gemak over één kam geschoren. Generaliseren is dom en gevaarlijk omdat de waarheid meestal niet eenvoudig kan worden veralgemeniseerd. De meeste moslims zijn net zo vriendelijk en vredelievend als de meeste andere mensen. Het zijn de heethoofden, de extremisten die gevaarlijk zijn, ook zij generaliseren en schrikken er niet voor terug om aanslagen te plegen waar onschuldige slachtoffers vallen. Onder de Islamieten zijn beslist onaangepaste mensen die een gevaar voor de samenleving vormen, maar die heb je onder Christenen en Atheïsten net zo goed. |
Zo... zo... zo... zozozoooo is het maar net!! Goed gesproken Tardis! :)
Enne je kunt de slechtheid van een mens nooit zomaar aan een religie of bevolkingsgroep koppelen, dat is onzin. En de mensen die extreem geweld toepassen in naam van een religie of een bevolkingsgroep zijn ook op hun achterhoofd gevallen. :silly:
Bert Jan - November 20, 2003 09:15 PM (GMT)
De meningen zijn erg verdeeld zie ik.
Is dit een kwestie van onbekend zijn met de Islamitische cultuur of een kwestie van generalisatie? ;) :(