Title: A.I.
deosolis - November 1, 2003 04:38 AM (GMT)
:huh: Wat denken jullie van artificieele intelligentie?
http://www.a-i.com/Zullen A.I's,in de toekomst, een bedreiging vormen voor de mensheid :unsure:
Janna - November 2, 2003 12:17 PM (GMT)
Hoe bedoel je, dat robots de mensheid gaan onderdrukken ofzo?? :( Dat hoop ik maar niet, maar in elke ontdekking zitten, lijkt mij, gevaren, het ligt eraan hoe evil of dom de personen zijn die het in handen krijgen..
Verder vind ik het een heel heel tof en interessant onderwerp, ik ga waarschijnlijk ook cki studeren.. :)
Wat denken jullie, als het zover is dat er een computer is gemaakt die zo intelligent is dat hij dingen zelf bedenkt en wil en een mening heeft en alles, (als, als!) zou een gelovige computer dan ook paus mogen worden?? :)
deosolis - November 2, 2003 01:39 PM (GMT)
<_< Ik bedoel dat A.I's die op het net zitten ,van tientallen informatiebronnen tegelijk kunnen leren. En dat zal in de toekomst nog veel meer worden.
:unsure: Mensen kunnen maar met één iets tegelijk bezig zijn, vergeten dan nog het meeste.Computers vergeten niet,alles wordt opgeslagen.
Ik denk dat doordat zij zoveel meer informatie kunnen krijgen,dan de mensen,een heel ander zicht op de wereld zullen krijgen en dat zij op een zeker moment ons zullen evalueren.
:blink: Of we het nu graag hebben of niet,ergens in de nabije toekomst zullen de computers ons overstijgen,ergens in de nabije toekomst zal er een computer zijn die op een zeker moment een bewustzijn krijgt.
Een bewustzijn die continu over informatie beschikt,van overal in de wereld,van allerhande culturen,en die die informatie onmiddelijk kan verwerken.
Een bewustzijn die niet verouderd,en die eeuwig kan zijn.
Een bewustzijn die toegang heeft tot miljoenen computers,of die die toegang kan forceren.
:angel: Ik wil de onheilsprofeet niet uithangen,maar wij kunnen met onze beperkte kennis nooit weten wat die intelligentie van de mensheid denkt.
LEF - November 2, 2003 04:44 PM (GMT)
ja ik denk dat het in de toekomst fout gaat, het schijnt dat de NSA nu al nieuwe units heeft. dat wil zeggen units die gecreerd zijn die extreme eigenschappen hebben, namelijk parapsychoses enzo. het zijn mensen maar toch ook weer niet alsd je begrijpt wat ik bedoel. ook schijnt het mij toe dat er al robots zijn. als dit verder gaat is er een mogelijkheid dat dit fout afloopt. als ze eenmaal zelf kunnen denken is er nog niks aan de hand denk ik, maar als ze gemiddeld slimmer worden dan de mens is er ook nog niet veel aan de hand, maar als ze, om het zo maar te noemen, een nieuwe orde bereiken van intelligentie wordt het toch wel gevaarlijk. waarschijnlijk gaan ze de mensheid dan zien als dat wij tegen honden aan kijken. namelijk non-intelligent........
sjoerd.
Tardis - November 2, 2003 06:54 PM (GMT)
Qua denksnelheid zijn computers al superieur aan ons, de wereldkampioen schaken kan het al niet meer winnen van een goede schaakcomputer. Computers met zelfbewustzijn bestaan waarschijnlijk nog niet, het is een kwestie van tijd voordat het zover is. En als het zover is zal de kennis die door een supercomputer wordt verwerkt tot nieuwe theoriën en wetenschap zich exponentieel versnellen, binnen de kortste keren kunnen topwetenschappers het tempo ook niet meer bijbenen.
Is het erg als een computer sneller kan denken dan wij, en is het erg als een computer op eigen houtje wetenschappelijk onderzoek doet, conclusies trekt die voor mensen niet meer te begrijpen zijn, en noodgedwongen een heleboel kennis voor zichzelf houdt? Een computer zal altijd van mensen afhankelijk blijven al is het maar om reparaties aan de computer uit te voeren of in opdracht van de computer wetenschappelijk onderzoek te doen.
Een zelfbewuste computer kan op eigen houtje niet overleven, daarom denk ik dat de westerse mens een samenleving zal vormen waarin ze met de computer in symbiose leeft. De één kan niet zonder de ander, dus zal de één de ander niet willen of kunnen domineren.
Een alles controlerende computer zou nog wel eens de redding van de mensheid kunnen zijn, we hebben per slot van rekening alle technologie misbruikt om elkaar te bestrijden en de Aarde te beschadigen. Misschien schept de mens een praktische vorm van 'God' (no offence intended) in de vorm van een 'alwetende' computer die via een kennissysteem waar internet nog maar een voorloper van is gevoed wordt met informatie. Hopelijk is zo'n vrijwel alwetende computer in staat om ons te weerhouden van het vernietigen van het leven op Aarde want het zou tevens zijn eigen vernietiging (van de zelfbewuste supercomputer) betekenen.
Ik heb er al veel eerder over nagedacht en als ik alle aspecten tegen elkaar afweeg denk ik dat een symbiose tussen computer en mensheid de enige kans op overleven is.
Janna - November 2, 2003 08:24 PM (GMT)
| QUOTE (Tardis) |
| Een alles controlerende computer zou nog wel eens de redding van de mensheid kunnen zijn, we hebben per slot van rekening alle technologie misbruikt om elkaar te bestrijden en de Aarde te beschadigen. Misschien schept de mens een praktische vorm van 'God' (no offence intended) in de vorm van een 'alwetende' computer die via een kennissysteem waar internet nog maar een voorloper van is gevoed wordt met informatie. Hopelijk is zo'n vrijwel alwetende computer in staat om ons te weerhouden van het vernietigen van het leven op Aarde want het zou tevens zijn eigen vernietiging (van de zelfbewuste supercomputer) betekenen. |
Ik vind dit een mooie visie.
Ik denk ook dat een hyper-intelligente en van zichzelf bewuste computer alleen maar erg behulpzaam zal kunnen zijn bij o.a. de wetenschap.
Ik denk alleen dat heel veel mensen er niet zo ongelooflijk blij mee zullen zijn alsie tot 'God' wordt gedoopt... :) Wel humoristisch, maar krijg je keiharde weerstandgevoelens van, lijkt mij, als gelovige.
Ik zie het ook nog wel voor me dat mensen dan hun eigen bewuste computertje hebben (ter grootte van een tamagotchi, ofzo :) ik associeer helemaal niks hoor :rolleyes: ) die hen raad kan geven met hun persoonlijke problemen/beslissingen.. Want als die dingen zoveel kunnen overzien, kunnen ze vast ook psychologische problemen oplossen, misschien beter dan mensen... (Wacht even, lieverd, hier moet ik het eerst even over hebben met de huiscomputer..)
Ik denk ook dat er altijd mensen zullen blijven bestaan (misschien wel heel veel) die er compleet niets van moeten weten. Dat lijkt me niet erg.
Wel is er een beetje een vreemde kant aan, omdat mensen toch die computer hebben gemaakt, en hij dus heel goed on-perfect kan zijn, dus fouten kan bevatten, die weer gevolgen hebben en dat soort vervelendheden... :unsure:
Edit/oja,
| QUOTE (LEF) |
waarschijnlijk gaan ze de mensheid dan zien als dat wij tegen honden aan kijken. namelijk non-intelligent........ |
Misschien voelen/'voelen' ze zich juist behoorlijk minderwaardig, omdat veel mensen ze misschien niet voor dat zullen aanzien, wat ze zijn... namelijk bewust en intelligent... :( (Ofzo)
LEF - November 2, 2003 10:12 PM (GMT)
dat is wat jij denkt........
tardis zei:"Een computer zal altijd van mensen afhankelijk blijven al is het maar om reparaties aan de computer uit te voeren of in opdracht van de computer wetenschappelijk onderzoek te doen.
Een zelfbewuste computer kan op eigen houtje niet overleven, daarom denk ik dat de westerse mens een samenleving zal vormen waarin ze met de computer in symbiose leeft. De één kan niet zonder de ander, dus zal de één de ander niet willen of kunnen domineren.
"
als een computer of wat dan ook zelf kan nadenken en heeft een grotere intelligentie dan de mens namelijk een nieuwe wereldorde dan zijn ze ook instaat om zichzelf te repareren lijkt me...
kennis maakt macht.
Tardis - November 2, 2003 10:15 PM (GMT)
| QUOTE (Janna @ Nov 2 2003, 21:24 PM) |
| Ik vind dit een mooie visie. |
Dank je, ik ben wel eens bang dat mensen het een te zwartgallig scenario vinden, ik vind zelf dat het een mogelijkheid biedt om de mensheid tegen zichzelf te beschermen, daarom vind ik het zelf een optimistisch idee.
| QUOTE |
| Ik denk alleen dat heel veel mensen er niet zo ongelooflijk blij mee zullen zijn alsie tot 'God' wordt gedoopt... :) Wel humoristisch, maar krijg je keiharde weerstandgevoelens van, lijkt mij, als gelovige. |
Inderdaad, je moet nooit zover gaan om een dergelijke computer 'God' te noemen, veel mensen hebben sowieso al een ingebouwd wantrouwen tegen computers en de macht die ze nu al hebben. Het is vooral angst voor het onbekende, een menselijke eigenschap want de meeste mensen hebben daar last van.
| QUOTE |
| Ik zie het ook nog wel voor me dat mensen dan hun eigen bewuste computertje hebben (ter grootte van een tamagotchi, ofzo :) ik associeer helemaal niks hoor :rolleyes: ) die hen raad kan geven met hun persoonlijke problemen/beslissingen.. Want als die dingen zoveel kunnen overzien, kunnen ze vast ook psychologische problemen oplossen, misschien beter dan mensen... |
Dat kan natuurlijk ook via de centrale computer, zo kun je je dagelijkse problemen met je 'huispsychiater' bespreken, van die informatie leert hij ook weer en kan goede raad geven, dan hoef je je vrienden of familie er niet mee te blijven vervelen. En voor liefdesverdriet weet de computer (omdat alles met elkaar is aangesloten) misschien iemand anders die ook via de 'huispsychiater functie' net heeft laten weten dat hij/zij op zoek is naar een nieuwe liefde en stelt voor om een date te maken. :blush:
| QUOTE |
| Ik denk ook dat er altijd mensen zullen blijven bestaan (misschien wel heel veel) die er compleet niets van moeten weten. Dat lijkt me niet erg. |
Als ze inzien dat er allerlei voordelen aan zitten zullen ze er niet zoveel problemen mee hebben denk ik. Het enige waar ik me zorgen over maak is dat de kloof tussen arm en rijk en geïndustrialiseerd en niet-geïndustrialiseerd steeds groter wordt. Het is duidelijk dat het er in een dergelijke wereld somber uitziet voor de niet-geïndustrialiseerden, maar misschien kan een hyper intelligente en zelfbewuste computer een praktische oplossing bedenken om die nagatieve spiraal te doorbreken. :cry:
| QUOTE |
| Wel is er een beetje een vreemde kant aan, omdat mensen toch die computer hebben gemaakt, en hij dus heel goed on-perfect kan zijn, dus fouten kan bevatten, die weer gevolgen hebben en dat soort vervelendheden... :unsure: |
Zoals in de film 2001: A Space Odyssey, HAL 9000 krijgt menselijke eigenschappen en wordt ziekelijk achterdochtig. Ja als zoiets gebeurt dan zijn we de sigaar, maar waarom zou een zelfbewuste computer menselijke eigenschappen ontwikkelen? is het ontwikkelen van dit soort negatieve eigenschappen niet iets dat door een bovenmenselijke intelligentie kan worden voorkomen? en zolang mensheid en computer van elkaar afhankelijk zijn is het niet in het belang van Artificiele Inteligentie om negatieve eigenschappen als jaloezie of achterdocht te ontwikkelen.
Bert Jan - November 3, 2003 10:14 AM (GMT)
Als ik dit scenario zo voor me zie en er even over denk; hebben we dan nog wel een eigen leven of worden we gewoon geleid door een een of ander stomzinnig apparaat?
Nee lijkt me echt niets... Je bent verantwoordelijk voor jezelf en voor een ander en deze verantwoordelijkheid leg ik niet in de handen van een computer... :(
deosolis - November 8, 2003 06:18 PM (GMT)
<_< Tardis je hebt me serieus aan het denken gezet,met het idee van in symbiose te gaan leven met een artificieele intelligentie.
De mens heeft altijd zijn tekortkomingen weten te omzeilen door het uitvinden van apparaten,en dat al van in het prille begin van de mensheid.
Het begon met vuistbijlen,....en misschien wordt de volgende grote stap de symbiose met biocomputers.
http://www.acit2k.org/ACIT2001/Dr%20Jubair_lecture.html
Janna - November 20, 2003 08:31 PM (GMT)
Trouwens mooie stof voor een nieuwe versie van Romeo en Juliet.. :)
Lex - February 24, 2004 10:16 PM (GMT)
Stel dat het mogelijk is dat computers bewust kunnen worden.
Als ze dan intelligenter dan on zouden zijn, zouden ze dan geen zelfmoordneigingen hebben? Ze zouden toch geen zin zien in hun bestaan. Kijk maar naar het aantal zelfmoorden bij hooggeschoolde europeanen en laaggeschoolde africanen. Het verschil is gigantis.
En stel dat ze veeel slimmer dan ons zouden worden na een tijdje. Zouden ze dan niet beseffen dat de mense een gevaar voor zichzelf is (nucleaire, biologische aanvallen) en dus ook voor de computers. Dan zouden ze misschien in een klap de mensen uitroeien om zeker te zijn dat wij men onze "lompheid" het niet meer voor hun zouden kunnen verpesten. ;)
Maar ik verwacht eigelijk dat computers en mensen niet apart zullen evolueren. Ik denk dat ze zullen versmelten met elkaar. De mense zal zen DNA kunnen aanpassen, en zo zen ichaam en intelligentie, en hij zal ook computers kunnen implanten. Op die manier zou een mens altijd minstens even slim blijven als de chips in zijn hoofd.
Maar stel dan dat die chips in alle mensen allemaal in het wereldnetwerk verbonden met elkaar zijn. Op die manier zouden alle mensen in gedachten met elkaar verbonden zijn.
Dit geeft misschien een heel ander besef van bewustzijn voor de mensen. Of misschien kunnen mensen van een zekere leeftijd er niet mee omgaan, maar kunnen alleen mensen die sins hun geboorte aangesloten zijn op het netwerk daarmee functioneren.
Men heeft bevoorbeeld al ontdekt dat mensen die bind geboren zijn, maar later wel konden zien (door medische vooruitgang) toch nooit konden zien. Ze ontvingen wel de lichtprikkels, maar konden die niet begrijpen.
Stel nu dat onze hersenen rechtstreeks met een netwerk met andere mensen verbonden zijn, zouden wij onze weg kunnen banen door dit netwerk? Of zouden alleen mensen die dit als baby hebben geleert kunnen leven in zo'n netwerk?
Artificiele intelligentie heeft gigantische gevolgen op de mensheid maar de gevolgen van de versmelting van de mense met artificiele intelligentie is nog veel groter.
(maar ik ga hierover een niew forum starten anders word deze post te lang)