Title: Mysterieus computerspel
PJ - October 21, 2003 10:44 AM (GMT)
Er zou in 1981 in enkele gamearcades in Portland een game zijn neergezet dat Polybius heette. Er gingen vreemde geruchten in het rond over dit spel. Het zou namenlijk zo zijn dat personen die het spel hadden gespeeld last kregen van geheugenverlies en nachtmerries. Op het titelscherm van het spel stond ook de naam van het bedrijf dat het gemaakt heeft: Sinneslöschen, wat duits is voor "geheugen wissen" :mellow:
Volgens een eigenaar van een van de arcades kwamen er regelmatig mannen in zwarte pakken om de kasten te halen. Hierbij waren ze niet geïnteresseert in het geld dat in de machines zat, maar haalden ze data uit de machines. Het spel verdween na enkel maanden uit de arcades, waarna er nooit meer een is gesignaleerd. :blink:
bron:
coinop.org
Bert Jan - October 27, 2003 07:29 PM (GMT)
Heb er nog nooit van gehoord en lijkt me ook erg onwaarschijnlijk... Wat zou de bedoeling van zo'n spel dan zijn? Had het spel zelf ook een doel en wat voor spel was het precies...? :blink:
Purpleglimpse - October 28, 2003 09:42 AM (GMT)
Als mensen hun geheugen verliezen bij het spelen van dit spel, en de mannen halen data uit de machines en geen geld...
misschien zat het geheugen van de mensen die het gespeeld hadden wel in die dingen opgeslagen!! Of bevatte die data een soort van testbewijzen van het proces van geheugenverlies :woot:
Ja, het is zo vaag allemaaal, het zou zomaar eens kunnen. :o
PJ - November 4, 2003 06:12 PM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Oct 27 2003, 21:29 PM) |
| Had het spel zelf ook een doel en wat voor spel was het precies...? :blink: |
Zoals ik gelezen had was het een soort puzzelspel, waarbij je al sneller iets moest doen... vaag... :dizzy:
DiaBlo - November 17, 2003 10:47 AM (GMT)
ik geloof wel n dat zoiets kan zegmaar.. bepaalde opdrachten en snelheid kunnen een mens wel gek maken..
ik weet zeker dat een computer spel mensen wat kan doen..
neem nou Counter Strike .. tis een leuk spel maar 2 jongetjes konden er toen niet getegen en knalde een school over hoop.. tjah dat spel heeft dan toch invloed op hun gehad.. dus ik geloof er zeer zeker in..
PJ - November 17, 2003 11:09 AM (GMT)
| QUOTE (DiaBlo @ Nov 17 2003, 11:47 AM) |
| neem nou Counter Strike .. tis een leuk spel maar 2 jongetjes konden er toen niet getegen en knalde een school over hoop.. tjah dat spel heeft dan toch invloed op hun gehad.. dus ik geloof er zeer zeker in.. |
Maar het is ook zo dat alle schietpartijen waarbij jonge mensen verantwoordelijk zijn (in Amerika) de schuld wordt gezocht bij computergames. Ik heb laatst een reportage gezien, waarin ouders er achter wilden komen waarom hun kinderen zo verslaafd waren aan games. Persoonlijk vond ik het een flutreportage, want in het begin zeiden ze dat ze niet bevooroordeeld waren, maar de hele verslaglegging was zo gemaakt alsof games overal de boosdoeners waren.
Er was volgens mij zelfs een onderzoek gedaan, waarbij naar voren is gekomen dat, van de onderzochte moordzaken, de daders weinig tot zelfs helemaal geen games speelden... en toch kregen games de schuld... tja... :ermm:
Een ander onderzoek had bewezen dat dergelijke games juist kunnen helpen, door je woede juist in een game af te reageren. En waarom zijn het alleen de kinderen die actiegames spelen die juist aan het moorden slaan... waarom niet de mensen die bv GTA3 of racegames spelen? Want ik heb nog nooit gehoord dat iemand een auto gestolen heeft en dat deze allemaal mensen heeft doodgereden of keihard ging racen, omdat hij dit in zijn computerspel ook kon doen... (Of op paddestoelen springen... of een rode paddestoel opeten omdat je dan groeit (Super Mario) :P ;) )
Dit is een leuk onderwerp voor een lange discussie :yes:
Janna - November 17, 2003 07:18 PM (GMT)
| QUOTE (PJ @ Nov 17 2003, 12:09 PM) |
Een ander onderzoek had bewezen dat dergelijke games juist kunnen helpen, door je woede juist in een game af te reageren.
|
Dit heb ik ook gelezen, wordt er eigenlijk wel geluisterd naar dit soort uitslagen?
Het is verder natuurlijk erg gemakkelijk om computerspelletjes de schuld te geven, ookal klinkt het nog zo logisch.
Het lijkt me ook waarschijnlijk dat die dingen op mensen veel verschillende uitwerkingen kunnen hebben; het merendeel schijnt er juist aggressie mee te verliezen, maar als je bijvoorbeeld psychotisch bent, kun je het computerspel moeilijk of zelfs totaal niet meer van de werkelijkheid onderscheiden..
Ik weet niet hoeveel moordlustige psychotische mensen er rondlopen, maar als die niet van een computerspel gaan moorden, zullen ze wel op een andere manier op het idee komen... Boeken, tv, actie-films, oorlog-reportages?
Marilyn Manson kreeg geloof ik ook al de schuld ervan dat die jongetjes die school gingen beschieten, doordat ze een cd met het nummer 'Get your Gunn' hadden thuis, dat bovendien niet over wapens ging, maar over een man genaamd Gunn, die vermoord werd door pro-lifers omdat hij voor abortus was... :(
Er wordt zo makkelijk schuld gegeven!!
Bert Jan - November 17, 2003 07:29 PM (GMT)
Kan je dan niet een soort therapie ontwikkelen waarbij je kunt moorden met een erg realistisch computerspel...? :unsure:
DiaBlo - November 17, 2003 09:05 PM (GMT)
Idd... lange discussie:P best leuk forum eigelijk kwam hier gister toenvallig maar ik intresseer me wel in dit soort dingen zeg maar.. maar ff oover dat computer spel.. ik dnek dat het te realistich word gaan mensen enken ooow nou dan kan het in het echt ook wel:P
laat ze lekker pacman spelen ofzo:P of een spel waar je neit kan verliezen:P dat werkt tie keer beter:P geen woeden enzo :)
M3isSi3j - February 4, 2004 07:02 PM (GMT)
| QUOTE (Bert Jan @ Nov 17 2003, 20:29 PM) |
| Kan je dan niet een soort therapie ontwikkelen waarbij je kunt moorden met een erg realistisch computerspel...? :unsure: |
volgens mij is het heel goed mogelijk mensen te beinvloeden via een spelletjes, reclames, geluiden e.d.
Er is ooit eens een reclame geweest over een politieke party, zoals iedereen wel weet zijn de ogen sneller dan de handen en kun je dus dingen zien die je niet kan bevatten. Zo hebben ze ondekt dan mensen maar 0,10 sec nodig hebben om iets opslaan in de hersenen. Ze hebben in die reclame spot een paar keer 0,10 sec een rat in beeld laten komen, op deze manier gingen de mensen de politieke party koppelen aan ratten zonder dit te kunnen verklaren.
Ik denk dat je mensen zo op meerdere manieren kan beinvloeden, deze manier is overgens verboden gewordne.
hadewey81 - March 2, 2004 10:53 AM (GMT)
als kindjes irritant gaan zitten wezen na zo'n spel, moet je er natuurlijk wat aan doen, maar over het algemeen heb ik liever dat etterbakjes compu-spelletjes doen die gewelddadig zijn, dan dat ze op straat iemand een hengst om de oren geven...... :yes:
maar als die houwerij het gevolg is van.....nou jah....dan niet dussssss :blink:
kan dus twee kanten op...
Paultje - March 9, 2004 06:48 PM (GMT)
Ik denk dat het ook kan.
Maar het verhaal kan ook veranderd zijn
Als je een verhaal 1 keer rond de wereld laat gaan
Dan is het op eens een heel ander verhaal :pirate:
Mensen verdraaien het meestal.
ze hebben dan niet goed geluisterd of zo
arqrex - March 10, 2004 02:47 PM (GMT)
Ik zou kunnen zeggen dat die onderzoeken bullsh*t zijn. Zelf speel ik al sinds de C-64 soortgelijke games en ik heb nooit de neiging gehad om dit na te spelen in het echt. :no:
Het enige wat mij wel beinvloed zijn race games (lastig om niet te hard te rijden daarna) maar daar is de staat dan weer wel blij mee. :FLITS: :mad: