Title: Lichamen gevonden bij Stonehenge
Bert Jan - September 26, 2003 11:53 AM (GMT)
22 mei 2003,
Archeologen hebben bij Stonehenge in het zuiden van Engeland 6 lichamen gevonden. Dat hebben ze woensdag gemeld.
Het gaat om 4 volwassenen en 2 kinderen, die vermoedelijk rond 2.300 v. Chr. op die plek hebben geleefd. Nader koolstofonderzoek zal moeten uitwijzen hoe oud de lichamen precies zijn. Stonehenge, 120 kilometer ten zuidwesten van Londen, werd volgend wetenschappers in die periode gebouwd.
De lichamen liggen ongeveer 800 meter van de plek waar vorig jaar resten van een boogschutter uit de bronstijd werd gevonden. De boogschutter heeft in de tabloids de bijnaam Koning van Stonehenge gekregen.
Het graf bevat 4 potten uit de bekercultuur die in de bronstijd in de Zwitsere Alpen bloeide, stenen gereedschap, een stenen pijlpunt en een benen pin voor het vastmaken van kleding, aldus de stichting Wessex Archaeology die het onderzoek leidt.
In het graf van de boogschutter, op ongeveer 5 kilometer van Stonehenge, werden ongeveer 100 voorwerpen gevonden, waaronder 2 gouden haarvlechten uit 2.470 v. Chr., de oudste gouden voorwerpen die ooit in Engeland zijn opgegraven. De boogschutter was vermoedelijk een man van gezag en betrokken bij de bouw van het monument.
:ermm:
PJ - October 1, 2003 02:06 PM (GMT)
| QUOTE |
| vermoedelijk rond 2.300 v. Chr. |
Dit lijkt me al een behoorlijke tijd uit elkaar te liggen, verder snap ik niet echt wat deze personen met Stonehenge te maken hebben (niet echt interessant, omdat er, zoals ik lees, niet echt iets is gevonden dat deze personen zou linken aan Stonehenge, zoals wel is gedaan bij die "Boogschutter")
| QUOTE |
| De lichamen liggen ongeveer 800 meter van de plek waar vorig jaar resten van een boogschutter uit de bronstijd werd gevonden. |
800 meter niet super dichtbij... Misschien dat er een nederzetting vlakbij Stonehenge heeft gelegen. En dat ze hun doden vlakbij begroeven :unsure:
hadewey81 - April 13, 2004 04:57 PM (GMT)
misschien zijn ze tijdens een heilige strijd, bijvoorbeeld om "the Henge" te beschermen tijdens oorlog tegen naburige volkeren, zoals de picten, of de kelten, overhoop gestoken, geschoten..... :cry:
en dat ze daar begraven liggen om hun heldhaftige dood een eervol vervolg te geven.......op heilige grond, zoals het heiligen betaamt..... ^_^
me wants that too....... :yes:
want ik ben ook een heilig boontje! :lol:
hadewey81 - April 13, 2004 05:00 PM (GMT)
wil ik er nog wel ff bij vermelden, dat de historische bewoners van GB de vrouwen als net zo dapper als de mannen beschouwden, en die vaak meevochten, terwijl de kroost van achter een boom meekeek.
is in dit verband wel belangrijk om te weten, omdat er mannen en vrouwen zijn gevonden, weliswaar uit verschillende tijdsperioden, maar dat maakt in dit verband amper wat uit.
zooooooo, klaar. next?