View Full Version: Het Philadelphia-experiment

Mysteries van de aarde > Sterke verhalen > Het Philadelphia-experiment

Title: Het Philadelphia-experiment

Bert Jan - September 23, 2003 10:40 AM (GMT)
In 1943 werd op de Amerikaanse marinewerf van Philadelphia een supergeheim experiment uitgevoerd, met het doel het ultieme wapen te testen: een onzichtbaar slagschip. Dit experiment had tot gevolg dat talloze opvarenden en medewerkers aan het experiment uiterst bizarre effecten ondervonden – waarvan spontane zelfontbranding en plotselinge materialisaties en dematerialisaties de meest opvallende waren – die de overheid noodzaakten het experiment te staken en ten slotte zelfs te schrappen, en daarbij alle mogelijke moeite te doen om het merkwaardige en tragische incident in de doofpot te stoppen.

De Amerikaanse marine had uitzonderlijke krachtige generatoren aan boord van de onderzeebootjager USS Eldrigde geplaatst, voor het opwekken van sterk elektromagnetisch veld, dat deze oorlogsbodem onzichtbaar moest maken voor radar, en onkwetsbaar voor magnetische mijnen. In die tijd hadden geleerden nog geen benul van de schadelijke gevolgen die elektromagnetische velden op het centraal zenuwstelsel kunnen hebben. Naar verluidt zou het schip tijdens een proefvaart zich van het ene moment op het andere moment over een afstand van honderden zeemijlen hebben verplaatst. Ook bestaat de mogelijkheid dat enkele bemanningsleden tijdens het inschakelen van de generatoren te dicht in de buurt van deze bronnen van elektromagnetische energie zijn gekomen, waarvan ze in staat waren dwars door muren heen te lopen en zelfs op de meest onverwachte ogenblikken onzichtbaar werden, ook toen ze eenmaal van boord waren.

De marine blijft ontkennen dat er ooit een dergelijke experiment is uit gevoerd en beweerde dat het verhaal in de wereld was gekomen als gevolg van een in 1955 verschenen boek over UFO’s. Het dossier is voor veel onderzoekers van het bizarre en ongerijmde echter nog niet gesloten en zo nu dan komt er nieuw bewijsmateriaal aan het licht. :blink:

frederikboelaart - September 24, 2003 02:56 PM (GMT)
Alsde amerikanen met iets bezig zijn ( vooral militaire projecten ) gaan ze dat nooit bekend maken.
ze willen namelijk "macht" hebben over de hele wereld en daar hoort ook geheime wapens bij.
Dat gaan ze tuurlijk niet verklappen .

PJ - September 24, 2003 07:13 PM (GMT)
Ik heb vaag een keer iets gehoord en ik denk dat het hierover gaat... Tijdens een dergelijk project zou iets mis zijn gegaan en veel van de opvarenden waren versmolten met het schip en nog steeds in leven zijn :hmm: (dus dat je voor de helft in een wand zit... :sick: )

SHREK - September 25, 2003 07:46 PM (GMT)
Eigenlijk snappen ze gewoon niet met wat voor krachten ze aan het knoeien zijn :no:

Lumina - September 26, 2003 06:34 PM (GMT)
Zijn ze weer eng aan het doen? :( T wordt ook steeds gekker.

deosolis - September 26, 2003 06:52 PM (GMT)
:hmm: Ik heb zelfs op het net ergens gelezen,dat men in een labo ergens in de USA, erin geslaagd zijn een kunstmatig wormhole te maken. :wacko:

Ik zal het eens terugzoeken ^_^

moonwalker - September 27, 2003 09:13 PM (GMT)
Ik heb deze verhaal gelezen in de boek van Charles Berlitz (mysterieus maar waar). Waar ik nu mee zit is dat ze wel weten dat als je te dicht bij die generatoren komt, dat je dan onzichtbaar wordt of door muren kan lopen of mijlen kunt afleggen in 1 seconde.

Dus waar ik nu bang voor ben is dat ze zijn doorgegaan met hun onderzoek om gewoon onzichtbaar te worden zonder neveneffecten te krijgen. Het dus perfectioneren. Dan kunnen ze behalve onzichtbaar worden ook nog door muren lopen of mijlen afleggen in secondes.

Ik krijg de kriebels als ik eraan denk wat USA in het geheim zit te doen. :o

mvg,

moonwalker

frederikboelaart - October 21, 2003 07:12 PM (GMT)
Ja , ik ook !

Maar europa laat zich doen door amerika :mad:

Tardis - October 21, 2003 10:18 PM (GMT)
Dus als ik het goed begrijp denken jullie dat de Amerikanen het volgende kunnen:

1 zichzelf onzichtbaar maken
2 zichzelf teleporteren
3 reizen door de tijd
4 dwars door muren lopen
5 mensen met een schip laten vergroeien

of is het inderdaad alleen maar een sterk verhaal?

:zz:

Bert Jan - October 22, 2003 06:27 AM (GMT)
Ik ben persoonlijk best wel sceptisch over veel dingen, maar laat ook altijd de mogelijkheid open, dat er in sommige verhalen best een kern van waarheid kan zitten.

Ik ben totaal geen orthodoxe wetenschapper die alles afdoet al verzinsel als het niet overeenkomt met de huidige theorieen. Als er bijvoorbeeld iin volksverhalen staat dat een groepje mannen een reus hadden gevangen, word dit afgedaan als onzin, want reuzen bestaan niet. Ook al worden er wel 100 skeleletten gevonden van reuzen, reuzen bestaan niet. Zo handelt de wetenschap. Ze willen alleen horen wat ze willen horen.

Neem bijvoorbeeld het verhaal van die archeoloog die opgravingen deed in Noord-Amerika. Deze archeoloog had voorwerpen gevonden die volgens erkende geologen een ouderdom hadden van 65.000 jaar en sommigen hadden zelfs de leeftijd van 125.000 jaar. Volgens de wetenschap kon dit niet omdat 10.000 jaar geleden pas mensen over gestoken waren via de straat van Bering naar Amerika. De archeoloog werd verboden om verder te zoeken en de vindplaats werd dichtgegooit. Nog een voorbeeld om te laten zien hoe de wetenschap steeds handelt.

Zo is het ook met dit verhaal. Ik wil niet zeggen dat het waar is, maar ik laat alle mogelijkheden open. Ik geloof wel dat de kern van het verhaal waar is.
De amerikanen hebben die proeven gedaan en er zijn vreemde voorvallen geweest op het schip. Maar of er amerikanen onzichtbaar zijn geworden of dat het schip ineens een andere positie had weet ik niet. Ik was er niet bij, maar ik laat de mogelijkheden wel open en doe het niet af als onzin.

Dit is geen persoonlijke aanval op je Tardis, maar eigenlijk meer een aanval op de gehele wetenschap.

Tardis - October 22, 2003 11:18 AM (GMT)
Ik vat het ook niet op als aanval, voor het voeren van een discussie heb je verschillende invalshoeken nodig anders valt er niets te bediscussiëren. :)

Ik heb hierboven voor het gemak even alle beweringen uit het bericht op een rijtje gezet en dan krijg je een heel vreemd beeld. Als ik daarover doordenk dan vraag ik me direkt af waarom studenten en professoren op de gerenomeerde universiteiten (ook in Nederland) geen enkel aanknopingspunt vinden m.b.t. het onzichtbaar worden van mensen als ze in de buurt van zeer sterke magnetische velden komen. Het is nu net alsof er een soort geheime wetenschap is die naast de algemeen aanvaarde theorieën een eigen leven leidt. Een soort schaduw boekhouding maar dan op wetenschappelijk terrein. En daar geloof ik niet in, dat kun je nooit lang onopgemerkt houden, op alle universiteiten en alle onderzoekslaboratoria van multinationals dromen wetenschappers er van om een daverende wetenschappelijke doorbraak op hun naam te zetten en als dergelijke fenomenen waar zijn wordt dat al snel ergens anders ook ontdekt.

Wat het Philadephia experiment betreft geloof ik ogenblikkelijk dat de amerikanen hebben geprobeerd om met een sterk magnetisch veld de radarinstallaties te misleiden maar dat het onwerkbaar was omdat de bemanning er misselijk of ziek van werd en geen deurhandel of bedieningsknop meer kon aanraken zonder een schok van de electrostatische lading te krijgen. Ik ben er vrijwel zeker van dat dit tot het afblazen van de proef heeft geleid en dat het verhaal vanwege zijn geheime karakter (het was een militair object) door buitenstaanders en mensen die interessant wilden doen steeds fantastischer is gemaakt. Hun verhalen waren toch niet te controleren op hun waarheidsgehalte want het ministerie van defensie hield zijn mond dicht over de aard van het experiment. De ontkenningen van de fantastische beweringen worden dan door veel mensen haast bij voorbaat al uitgelegd als bewijs voor de zoveelste cover-up van de overheid. Ook de tabloids met hun 'vraagtekenjournalistiek' waarin veel geïnsinueerd wordt en vaak halve en hele leugens worden verspreid doen wat dit soort onderwerpen betreft een duit in het zakje.
TV-programma's als The X-files (hoe leuk de afleveringen soms ook zijn) bestaan vanwege deze geruchten, er wordt veel geld aan verdiend dus is er een grote groep mensen die er belang bij heeft om deze verhalen in stand te houden.
Ik vind dat jammer omdat er genoeg andere verschijnselen zijn, zoals het Biefeld-Brown effect, die het verdienen om serieus behandeld te worden. En ik vind het zelfs kwalijk worden als dit soort fantastische verhalen over cover-ups en samenzweringen inspelen op de angstgevoelens van mensen.
De amerikaanse overheid doet dit trouwens óók, kijk maar naar het buitensporige machtsvertoon van na 9-11, 'shock and awe': we maken ze bang en we roken ze uit, ze zullen ontzag voor ons hebben. Alle hightech wapens ten spijt en ondanks de inzet van inlichtingendiensten die volgens sommige mensen alle telefoongesprekken op Aarde afluisteren en met satelieten elke vierkante meter op Aarde in de gaten houden is het de amerikanen niet gelukt om Osama Bin Laden te vinden, Irak ligt in puin maar Saddam Hoessein is spoorloos. Als de amerikanen inderdaad over technologie beschikken die ze wordt toegeschreven dan zou het een soort halfgoden of übermenschen van ze maken, die contrôle hebben ze als het er op aankomt blijkbaar niet. Daarom denk ik dat de amerikanen een ingewikkeld spel spelen waarin ze als het ze uitkomt gebruik maken van alle wilde geruchten en door de mand vallen als ze moeten laten zien wat ze nu werkelijk kunnen.

Het was weer een lang antwoord, maar ik hoop dat duidelijk is dat ik genuanceerd over verhalen als het Philadelphia experiment denk. :rolleyes:

deosolis - October 22, 2003 12:44 PM (GMT)
:huh: Als de verenigde staten als grootmacht wil blijven bestaan,zijn ze verplicht om voortdurend een technologische voorsprong te hebben tegenover hun tegenstanders.Door simpelweg wat geruchten te verspreiden,over hoogtechnologische testen,paaien ze hun tegenstanders niet.
De gewone burger loopt daarin, maar de inlichtingdiensten ,van de tegenstanders, niet
Met gewoon wat vage verhaaltjes,jaagt men zijn vijanden geen schrik aan.
<_< Want met die theorie was het zelfs niet nodig geweest om een atoombom te maken, gewoon het gerucht verspeiden.

Men behoud wel zijn voorsprong, door voortdurend nieuwe dingen uit te vinden ze te testen in het geheim,en wanneer ze achterhaald zijn, door weer nieuwere uitvindingen, er mee te pronken of dreigen.

:unsure: zo blijven ze altijd een stapje voor de rest.
http://www.aleph.se/Trans/Tech/Space-Time/

Purpleglimpse - October 22, 2003 06:30 PM (GMT)
Ik heb dit verhaal een tijd geleden ook ergens gelezen. Alleen werd er toen ook gesproken over medewerking van Einstein. Ik weet niet of die bron betrouwbaar was, het maak het verhaal volgends mij nog sterker. Maar ik wilde het toch even zeggen ;)

Janna - October 22, 2003 07:50 PM (GMT)
Het is een beetje jammer hoe sommige mensen de wetenschap als iets zien waar ze over kunnen oordelen als over 1 persoon... (met verwijzing naar Bert Jan's stukje..) :mellow:

De wetenschap ziet niet alleen wat 'ze' willen zien.
Sommige wetenschappers zien alleen wat ze willen zien, jammergenoeg waarschijnlijk veel, maar niet de gehele wetenschap!

Verschrikkelijk stom inderdaad, dat verhaal over die archeoloog, maar denk je echt dat dit de manier is waarop 'de wetenschap' 'steeds' handelt?

Het ís simpelweg geen voorbeeld om te laten zien hoe de wetenschap steeds handelt.

Je spreekt in feiten die geen feiten zijn en dit is wat ik zo typisch vind aan onwetenschappelijk redeneren...

:) Niet dat ik alleen maar blind afga op wat de wetenschap beweert, maar ik houd er wel van dat als iemand iets beweert, die het ook goed kan beargumenteren.

Oh, dit klinkt een beetje venijnig, :blush: dat ben ik niet!! :)

Ik ben wel erg benieuwd naar die kunstmatige wormhole!

Tardis - October 22, 2003 07:58 PM (GMT)
QUOTE (deosolis @ Oct 22 2003, 13:44 PM)
:huh: Als de verenigde staten als grootmacht wil blijven bestaan,zijn ze verplicht om voortdurend een technologische voorsprong te hebben tegenover hun tegenstanders.Door simpelweg wat geruchten te verspreiden,over hoogtechnologische testen,paaien ze hun tegenstanders niet.

Psychologische oorlogvoering is de Amerikanen bepaald niet vreemd hoor, de meeste landen doen het óók. De hele koude oorlog tussen de V.S. en de Russen was een aaneenschakeling van geruchten, intimidatie, bluf en zoveel mogelijk indruk maken. Maar dat is een ander onderwerp.

Natuurlijk hebben de Amerikanen op veel punten een zeer hoog ontwikkelde technologie, op sommige punten lopen ze helemaal vooraan, op andere punten lopen ze 1 of 2 generaties achter (verkiezingen m.b.v. ponskaarten !)
Wat ik steeds probeer duidelijk te maken is dat de stand van zaken in de V.S. niet moet worden overdreven. Reizen in de tijd is niet mogelijk door een sterk electromagnetisch veld op te wekken. Als het werkelijk zo eenvoudig was zou dat door anderen ook ontdekt zijn en werd tijdreizen nu algemeen aanvaard als een reële mogelijkheid, hetzelfde geldt voor teleportatie door de ruimte. Daardoor kun je met redelijke zekerheid stellen dat de fenomenen die tijdens het Philadelphia experiment zouden zijn opgetreden in sommige gevallen verzonnen zijn en in andere gevallen overdreven. Maar ongetwijfeld met een kern van waarheid.

Door het extreem sterke electromagnetische veld zullen alle metalen onder spanning zijn komen te staan en op een schip heb je nogal wat metalen. Daarom zullen er zeker doden zijn gevallen, overlevenden zullen op zijn minst een poosje gedesoriënteerd zijn geweest, waarschijnlijk ook een tijd bewusteloos of misselijk en sommigen hadden misschien te kampen met geheugenverlies, hersenbeschadiging of gezondheidsklachten. Al met al geen succesvol idee om een bemand schip onzichtbaar te maken voor radar.

fiero - October 23, 2003 11:38 PM (GMT)
Ik herriner me een jaar geleden of zo een documentaire op vtm of zo over dat expiriment. Er werd daar ook wel vermeld dat er doden zijn gevalle, en dat het schip een tijdje onzichtbaar was of zo. Maar over teleportatie werd er voor zover ik mij herinner niets vermeld.
Nog iets over dat tijdreizen (misschien niet on toppic maar wil dit even melden):
Als tijdreizen ooit word uitgevonden, waarom krijgen we dan geen bezoek uit de toekomst?

Janna - October 26, 2003 07:55 PM (GMT)
Misschien krijgen we wel bezoek uit de toekomst, maar zijn die mensen zo verstandig om ons niet te beinvloeden.. Of zo onverstandig, dat weet ik niet.
Zou jij het gaan rondbazuinen? Dan belandt je toch zo in een psychiatrische inrichting... :(

Misschien was bijvoorbeeld Nostradamus wel bezoek uit de toekomst, om een beetje interessant te gaan doen met voorspellingen enzo, misschien had hij wel een ziekelijke drang naar beroemdheid.. :) Je weet maar nooit. :rolleyes:

Hosted for free by InvisionFree