View Full Version: Preober dit enes te lzeen

Mysteries van de aarde > Natuur / Wetenschap / Architectuur / Kunst > Preober dit enes te lzeen

Title: Preober dit enes te lzeen

PJ - September 22, 2003 05:48 PM (GMT)
Probeer de volgende tekst eens te lezen en trek je conclusies:

'Vlgones een oznrdeeok op een Eglnese uviniretsiet mkaat het neit uit in wlkee vloogdre de ltteers in een wrood saatn, het einge wat blegnaijrk is is dat de eretse en de ltaatse ltteer op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wllikueirg gpletaast wdoren en je knut vrelvogens gwoeon lzeen wat er saatt. Dit kmot odmat we neit ekle ltteer op zcih lzeen maar het wrood als gheeel.'

Onze hersenen zijn maar rare dingen :o

SHREK - September 22, 2003 06:30 PM (GMT)
De utimokst van het oznrdeeok koplt :D

Bert Jan - September 23, 2003 09:07 AM (GMT)
Ik dacht altijd dat universiteit een woord was waar 3 x een i in voorkwam, maar volgens de topicstarter niet... ;-) :lol:

... op een Eglnese uvinretsiet mkaat het neit ...

Athlonian - September 23, 2003 09:12 AM (GMT)
Omdezelfderedenenishetookmogelijkomeenteksttelezenwaargeenspatiesinstaan.Jehersenenenherkennendeindividuelewoorden.

PJ - September 23, 2003 09:15 AM (GMT)
QUOTE (Bert Jan @ Sep 23 2003, 11:07 AM)
Ik dacht altijd dat universiteit een woord was waar 3 x een i in voorkwam, maar volgens de topicstarter niet... ;-) :lol:

srory, mjin fuot :angel: , ik zal het enes veeeretbrn... ;)

Bert Jan - September 23, 2003 09:27 AM (GMT)
Ik had het even geprobeerd d.m.v. scrabble-blokjes een woord te maken en die op dezelfde manier door elkaar te gooien. :fluit:

Het resultaat viel me tegen... -_-
Ik denk dat het komt doordat je per blokje leest en dus per letter het gehele woord bekijkt. <_<

Ik denk ook dat als je een groot lettertype gebruikt, dat het dan moeilijker word om het geheel als 1 woord te zien! :ermm: En ook als je verschillende lettertypes gebruikt of verschillende lettergrootes is het haast niet te lezen. :vraag:

PJ - September 23, 2003 09:37 AM (GMT)
Tset, om te kkjein of Bret Jan giljek hfeet

Lumina - September 27, 2003 03:41 PM (GMT)
Ja, hersens zijn rare dingen, vooral omdat we niet eens 20% er van gebruiken <_<

Er is ook een test (klein testje) met een tekst waar 6 x de letter F in voor komt. Maar gewone hersenen registreren er maar 3 als je ze gaat tellen. Als je alle 6 registreert ben je een genie, lol, volgens dat testje ben ik er dus een maar dat betwijfel ik ergens :blush:

Dat onderzoek klopt btw :P

PJ - September 27, 2003 04:45 PM (GMT)
Als je alle 6 registreert ben je een genie

toevallig heb ik afgelopen week 2 van dergelijke testjes gedaan (in een klas van 15 man). Bij een test moest je dus die F-en tellen (6 stuks), bij de tweede moest je de letter H tellen (19 stuks) en ik was samen met nog iemand de enige die allebei de tests goed had... Ben ik nu een genie? :blush: :woot:

volgens dat testje ben ik er dus een

LOL, in ieder geval al 2 genieën op dit forum :P :yes:

PJ - September 28, 2003 07:49 AM (GMT)
probeer het volgende rijtje de kleur van het woord voor jezelf hardop te lezen, je begint bij de eerste kolom en je gaat naar beneden, daarna de tweede kolom en daarna de derde kolom:

rood
groen
geel
rood
blauw
groen
geel
rood

dgvre
erowp
omfnd
qwojfs
pqweo
dofncd
cidenc
oewnc

blauw
groen
rood
geel
rood
blauw
groen
geel

Het is dus de truc om bij het laatste rijtje niet te kijken naar het woord maar naar de kleur...

PJ - September 28, 2003 07:54 AM (GMT)
Nog een testje, neem een proefpersoon en laat hem een stukje tekst oplezen (dat hieronder staat), de proefpersoon moet direct beginnen met het hardop voor lezen na het zien van het stukje tekst (tekst moet in dezelfde opbouw staan als hieronder).

Het geheim
van de
de smid

Vaak lees je over het tweede woordje "de" heen :ermm:

Hosted for free by InvisionFree