View Full Version: 2015 een basis op mars?

Mysteries van de aarde > Astronomie / Ruimtevaart > 2015 een basis op mars?

Title: 2015 een basis op mars?

deosolis - September 18, 2003 10:49 AM (GMT)
:) Met de huidige voouitgang van de technologie zou het tegen 2015, mogelijk zijn een bewoonbare basis op Mars te installeren.
Hier kun je er virtueel al in gaan rondneuzen.
http://www.exploremarsnow.org/

SHREK - September 18, 2003 02:16 PM (GMT)
Op die basis is dan ook een "Greenhouse", zo lees ik op de site. Daar wordt dan zeker aardappelen, sla en spinazie in geteeld om als voedsel te dienen voor de menselijke populatie op Mars (zo neem ik aan).

In zo'n kunstmatige atmosfeer is het eigenlijk niet eens natuurlijk meer te noemen... Of worden dat speciale McHamburger-bomen :wacko:

Bert Jan - September 23, 2003 06:09 PM (GMT)
Ze zeiden in 1970 ook dat we in het jaar 2000 mars hadden gekoloniseerd, maar daar weet ik in elk geval niets vanaf. Het zal nog wel minstens tot 2040 duren voordat het zover is denk ik! :)

frederikboelaart - November 24, 2003 07:28 PM (GMT)
Uuum , op de site van urania zeggen ze dat rond 2010 er een netwerk van sattelieten , robboten moet zijn om de komst van de mens voor te bereiden .
Als de mens er nog niet is geweest , hoe kan je dan een planeet koloniseren ?? <_<

Lex - January 12, 2004 12:49 AM (GMT)
Enkele jaren geleden las ik een boekje over de ruimte, gescheven eind jaren 70 (middenin de koude oorlog). Daarin stond geschreven: Het zal niet mezer lang duren eer er mensen op Mars landen. Misschien is het nog niet voor de jaren 80, maar zeker voor de jaren 90.

En als de ruimteverkenning aan zo een tempo was doorgegaan, dan was het ook zo gebeurt.

Nog enkele voorbeelden:

1e mens op de maan: 1969 (als ik me niet vergis :P)
laatste mens op de maan: 1973

1 geslaagde marslanding: 1973 (Viking)
dan 25 jaar niets
2e geslaagde marslanding: 1997 (Pathfinder)

---> De laatste 20 jaar is het ruimteprogramma helemaal uitgedoofd.
-Rusland heeft geen geld meer voor ruimtevaart.
-Vele van Nasa's en esas missies zijn mislukt de laatste paar jaren.
-Na de ramp met de Colombia space shuttle zijn alle space shuttles op de grond gehouden.
-En door de dreiging van terrorisme is er geen geld over voor ruimtevaart. Het ziet er dus neit erg goed uit.

Maar er zijn nog enkele positieve punten:
-China heeft zijn eerste bemande vlucht gedaan, en dat zorgt ook weer voor een mogelijke stimulans voor andere landen om ook weer te investeren in de ruimtevaart.
-Nasa's laatste succes met de Spirit geeft weer hoop.
-Bush geeft woensdag een toespraak waar hij waarschijnlijk zijn langetermijnvisie voor Nasa uitlegd. Bush is een voorstander van een uitgebreider ruimteprogramma. Maar hij heeft nu niet echt veel geld beschikbaar.

Ik denk dat er tegen 2015 zeker geen ruimtebasis zal zijn. Ik denk dat er tegen dan zelfs nog niemand geland zal zijn op mars, dat zal volgens mij zelfs nog een 10-tal jaar langer duren. Maar een maanbasis zou tegen dan wel moeten mogelijk zijn volgens mij.

Vanaf dan kan het natuurlijk wel veel sneller gaan:
Vanaf de maan een missie lanceren zou veeeeel minder brandstof vereisen en zou meer lanceringen mogelijk maken dan nu, omdat het nu gewoonweg veel te duur is.
En hopelijk zal de comerciele ruimtevaart de komende jaren ook beginnen te groeien. Want wat is een grotere stimulans om de ruimte te verkennen dan geld? Als bedrijven er winst uit kunnen halen, dan zal het direct veel sneller gaan.

Hosted for free by InvisionFree