View Full Version: Kukishinden Ryu - Armor

Miko dojo forum > ninjutsu vragen > Kukishinden Ryu - Armor

Title: Kukishinden Ryu - Armor

Remy - July 16, 2007 02:17 PM (GMT)
Beste buyuu,

In Kukishinden ryu is er een set van waza gerelateerd aan armor.

Kan 1 van jullie aangeven welke van de onderstaande armors jullie voor je halen in het uitvoeren van deze waza en ook aangeven waarom ?

Alvast bedankt !

user posted image
---
user posted image
user posted image
---
user posted image
user posted image
---
user posted image
user posted image

eezacque - July 16, 2007 03:40 PM (GMT)
QUOTE (Remy @ Jul 16 2007, 03:17 PM)
Beste buyuu,

In Kukishinden ryu is er een set van waza gerelateerd aan armor.

Kan 1 van jullie aangeven welke van de onderstaande armors jullie voor je halen in het uitvoeren van deze waza en ook aangeven waarom ?

Alvast bedankt !

user posted image
---
user posted image
user posted image
---
user posted image
user posted image
---
user posted image
user posted image

Het eerste lijkt het meest op wat ik meestal zie in de Bujinkan...

Remy - July 17, 2007 08:56 AM (GMT)
edit : er wordt net even te goed geindexeerd door google ;-)

dou maru :

user posted image
user posted image

Osodetsuki-domaru:
user posted image
user posted image

de haramaki dou :
user posted image
user posted image

eezacque - July 17, 2007 11:39 AM (GMT)
Mja, wat dat betreft zijn we met zijn allen 'arm-chair warriors', die voor het merendeel nog nooit met een zwaard hebben gesneden of een harnas hebben gedragen. Ik fantaseer een beetje hoe het zou zijn als dat bokken scherp was, en hoe de techniek zou voelen in yoroi, heb nog nooit op leven en dood gevochten en ben nog nooit gesneuveld. Om een antwoord op je vraag te geven: ik weet het niet. Beste gok zou zijn om het 'ns in Japan te gaan vragen...

Wilf - August 12, 2007 06:54 PM (GMT)
Hello.
QUOTE (eezacque)
Het eerste lijkt het meest op wat ik meestal zie in de Bujinkan

I think this is what one could think easily - but neverhteless I personally think it´s not.

This type of an O-yoroi (big-armour) has the Ko-te (Hand(/arm)-protector on only the left arm.
You´ll have to look very carefully to see its bindings on the pictcture (on the inside of forearm)
and its part for protecting the back of the left hand. :)

The "missing" protector on the right arm together with the (moveable) Sendan no ita
reveals that this armour was primarily used for shooting arrows but not swordmanship.
(The sendan no ita is the larger plate hanging down in front of the wearer´s right breast.)

What you´ll see normally in bujinkan (at least as far as I´ve experienced)
are probably yoroi of a less old age than the heian- to kamakura-period:

user posted image user posted image

Greetings from Berlin,
Wilf Mücke
kubushi-Tengu Dojo

Kennin / Achim - November 14, 2007 01:55 PM (GMT)
Eerst en vooral: ik ben geen kenner!

Nu, de wapenrustingen die in de Booj vooral lijken te worden gebruikt zijn de modellen van de "Sengoku Jidai", oftewel de periode van de grote burgeroorlogen (1555 - 1600).

De door de starter eerst geplaatste wapenrusting lijkt me niet meteen erg bruikbaar door de stijve bescherming van het onderlichaam. Dat gaat niet erg handig zijn bij onze manier van werken.

De tweede wapenrusting lijkt me eerder een paraderusting dan een voor een veldslag. De borstplaat is veel te weinig beschermend.

Bij de derde rusting zijn de "sode" te groot, de schouderstukken.
Dit is vermoedelijk een wapenrusting van de 11de of 12de eeuw. Te oud dus.

De vierde heeft geen beenbescherming, wat ik altijd wel zie bij de demonstratiefilmpjes van Bujinkantraining in harnas.

De allerlaatste lijkt me nog het passendst.
Of natuurlijk de geweldige foto's van Wilf!

Danke Wilf!

Dit brengt ons natuurlijk bij de opmerking dat Hatsumi sensei naar eigen zeggen ook weinig lijkt te weten van geschiedenis. Ik kan me best voorstellen dat hij weinig weet van yoroi.
Volgens mij neemt hij dan ook eender welke yoroi hij ook maar te pakken kan krijgen.

Hosted for free by InvisionFree