:ft: En ik die dacht dat wij Belgen in een apenland leven! :wb:
leiden-Bij het Leidse restaurant In den Doofpot liep de bediening zich gisteravond het vuur uit de sloffen om het gemis van sommelier Cees een beetje goed te maken. De wijnschenker van het restaurant werd gistermiddag opgepakt en als een crimineel afgevoerd omdat hij lege flessen in de glasbak, even verderop, had gegooid. En dat mag niet, menen de opsporingsambtenaren van Stadstoezicht. Zij leverden de sommelier af in het cellencomplex van het politiebureau aan de Langegracht.
,,Hij zit al vanaf drie uur vast en nu gaat de officier van justitie beslissen of de termijn van zes uur verlengd gaat worden'', meldde eigenaar Anton Verschelling van In den Doofpot gisteravond rond etenstijd. Hij vindt de kwestie te zot voor woorden. ,,Ik heb een container voor restvuil buiten staan - het contract kost me 350 euro per maand - maar daar mag geen glas in. Van de warenwet en van de brandweer mag ik leeg glaswerk niet binnen bewaren. Een duur contract afsluiten voor een tweede container gaat ook niet: volgens de regels in de binnenstad mag ik maar één container buiten hebben staan. Je kan compleet niets. De glasbak is de enige optie, maar die is er alleen voor particulieren.''
En dus werd sommelier Cees in de kraag gevat toen hij met zijn wagentje met flessen bij de glasbak stond. ,,De flessen hebben ze ook meegenomen als bewijsmateriaal'', aldus Verschelling. ,,Maar die heb ik inmiddels weer mee terug moeten nemen. Alleen Cees heb ik nog niet terug. En dat terwijl ik het vanavond hartstikke druk krijg.'' Hij begrijpt niet waarom zijn wijnschenker werd opgepakt. De reinigingspolitie had - meent hij - toch ook een boete kunnen uitschrijven, hoewel hij een dergelijke maatregel evenmin terecht zou vinden.
Om toch een beetje een gezellige draai aan de kwestie te geven, besluit Verschelling om een prijsvraag uit te schrijven. De eerste die raadt hoeveel flessen de sommelier illegaal wilde weggooien, krijgt een gratis diner aangeboden: oplossingen melden bij In den Doofpot.
Sommelier Cees werd gisteravond toch nog vrijgelaten. Ontdaan meldde hij zich bij het restaurant om weer aan het werk te gaan. ,,Ik heb gewoon vier uur in een kale cel gezeten omdat ik een paar flessen in de glasbak gooide. Ik zei al tegen die lui: 'Jullie zouden me juist een medaille moeten geven omdat ik het glas voor hergebruik aanbied'.''
Stadstoezicht was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar.
Bron:
http://www.leidschdagblad.nl/Index/0,4412,...589--%2C00.html