Title: Anatomische Kaart
patrick - January 23, 2006 05:25 PM (GMT)
Bij het lezen van diverse technieken en het boekje van Stan Skrabut kom ik een hoop benamningen tegen van bepaalde plekken van het lichaam die aangevallen kunnen worden zoals bv butsumetsu en jakkin. Deze plekken zijn mij nog onbekend al leer je ze natuurlijk meer en meer gaandeweg je training. Is er iemand die een tekening heeft van het menselijk lichaam met daarop aangegeven de plekken en de namen van de diverse punten?
Patrick :ph43r:
Kennin / Achim - January 23, 2006 07:10 PM (GMT)
Goh, daar ben ik zelf al lang naar op zoek. Een behoorlijke lijst met alle kyushō per school.
Niet te vinden.
Wat je wel vaak kan vinden zijn de kyushō van Kotō Ryū, maar dat is natuurlijk niet volledig. Bovendien zijn er daar dan ook weer van andere scholen ingeslopen.
Alleszins:
- Butsumetsu: zijkant zwevende rib
- Jakkin (spreek uit als dzjakkin, dus een "j" als in de Engelse mannennaam "John"): holte tussen biceps en bovenarmbeen (als ik me niet vergis)
eezacque - January 23, 2006 10:36 PM (GMT)
Ik meen dat er binnen de Miko Dojo een handzaam overzichtje circuleert met de meest 'voor de hand liggende' :blink: pijnpunten, maar ik zie het zo niet staan. Bas? BAS?
(en anders moeten we 'ns iemand strippen en met markers bewerken. En dan niet die viltstiften op waterbasis, maar inkt op basis van alcohol, dan hebben we er lang plezier van)
Shicomm / Bas - January 23, 2006 10:39 PM (GMT)
Er is inderdaad zo'n overzicht aanwezig ; ik hoop dat ie m'n verhuizing heeft overleefd en dat ie te scannen is... word vervolgt ;)
Andy Scheveneels - March 17, 2006 04:33 PM (GMT)
| QUOTE (Kennin / Achim @ Jan 23 2006, 08:10 PM) |
Goh, daar ben ik zelf al lang naar op zoek. Een behoorlijke lijst met alle kyushô per school. Niet te vinden. Wat je wel vaak kan vinden zijn de kyushô van Kotô Ryû, maar dat is natuurlijk niet volledig. Bovendien zijn er daar dan ook weer van andere scholen ingeslopen.
Alleszins: - Butsumetsu: zijkant zwevende rib - Jakkin (spreek uit als dzjakkin, dus een "j" als in de Engelse mannennaam "John"): holte tussen biceps en bovenarmbeen (als ik me niet vergis)
|
Jakkin betekent zwak/kwetsbare spier en is de bicep, meestal de binnenkant daar dit de meest kwetsbare plaats.
Het been van de bovenarm noemt jakkotsu, zwak/kwetsbaar bot.
L.Riefenstahl/John - March 17, 2006 08:41 PM (GMT)
Andy,
Je lijkt er meer van te weten. Als je zelf een overzicht hebt, of een uitgebreider stukje wil schrijven, graag!
Wat is de bron je kennis, of je achtergrond?
Kennin / Achim - March 18, 2006 12:59 AM (GMT)
| QUOTE (Andy Scheveneels @ Mar 17 2006, 05:33 PM) |
| Jakkin betekent zwak/kwetsbare spier en is de bicep, meestal de binnenkant daar dit de meest kwetsbare plaats. |
Dat bedoelde ik met wat ongelukkig gekozen woorden.
Als je je biceps opspant, zodat je een echte spierbal krijgt, dan ligt jakkin net onder de spierbal, dus nog wel op de biceps, maar op het zwakste punt, daar waar de zenuwbanen lopen.