Title: Flikflak En Salto's
Tim-san - November 11, 2005 10:45 AM (GMT)
hellow iedereen
ik zit met een vraagje: je ziet op vele filmpjes dat ze flikflak's en salto's doen maar zit dit ook in het training programma ??? :unsure:
groetjes tim
Scrap / Edwin - November 11, 2005 05:22 PM (GMT)
hallo,
Flikflaks en salto's behoren niet tot het standaard lesmateriaal en zijn niet opgenomen in het programma. Een bepaalde mate van lenigheid is wel handig (we oefenen weleens radslag...), maar als je allerlei spannende trucs zoals salto's e.d. wil leren dan ben je volgens mij beter af bij een goede turnclub naar mijn bescheiden mening. ;)
eezacque - November 11, 2005 09:15 PM (GMT)
Flikflak (hicho kaiten kuten) en salto (mae gaeshi) staan wel degelijk op het menu, alleen is de praktische toepassing beperkt en wordt er dientengevolge weinig aandacht aan besteed. Ik ken weinig mensen die dit soort kunstjes kunnen, en al helemaal niemand die er in de training iets zinnigs mee kan.
Het is linke materie. Met name salto's zijn lastig stap-voor-stap aan te leren, en je kunt lelijk terecht komen. In een vorige dojo trainden we wel salto's, ging best aardig tot ik eens mijn dag niet had, de vangers eigenlijk ook niet, en ik snoeihard op mijn hoofd en nek terechtkwam. En toen heeft het maanden geduurd voor ik het ook maar weer durfde proberen.
Anderszijds, als je een volledige bewegingsvrijheid nastreeft dan zul je ook het fijnere kunst- en vliegwerk moeten beheersen. Zoals Edwin al opmerkte, het is gewoon turnen, en niks specifieks budo, dus misschien is het een idee voor zoiets 'ns een turnleraar in te schakelen. Of, moderner, 'ns een keertje met 'le parcours' mee te doen.
Misschien een idee voor een trainingsdag?
Kennin / Achim - November 12, 2005 12:05 AM (GMT)
Flikflak, salto, handstand overslag en dergelijke zijn zelfs relatief belangrijk. Het is de enige manier om kaiten waza te beoefenen in Shinden Fudô Ryû, omdat je SFR altijd traint met twee zwaarden in de gordel.
Maar voor de goede orde: eigenlijk kan ik dat ook niet allemaal hoor ;)
Scrap / Edwin - November 14, 2005 11:00 AM (GMT)
Ik bedoelde meer dat het bij ons nooit op het programma stond en daarom noemde ik het als niet "standaard" lesmateriaal.
Wel een grappig idee om een keer een training te doen met salto e.d. Het is en blijft een kwestie van oefenen en het is zeker een linke situatie als je niet weet wat je doet of als je niet je dag hebt (zie de situatie van Izak...)
Het is wel een keer het proberen waard natuurlijk. Heeft er iemand een turnleraar in zijn kennissenkring? :se:
eezacque - November 14, 2005 10:08 PM (GMT)
| QUOTE (Scrap / Edwin @ Nov 14 2005, 12:00 PM) |
| Heeft er iemand een turnleraar in zijn kennissenkring? :se: |
Nee, en dat wil ik ook graag zo houden...
Remy - November 21, 2005 02:32 PM (GMT)
Ik heb zelf in een ver verleden op turnen gezeten, en kon TOEN ook salto's maken etc.
De laatste keer dat ik het met trainen probeerde brak ik bijna me nek.
Train dit bij turnen of in het circus, en laat salto's in gevechten over aan goedkope B films.
:D
Scrap / Edwin - November 21, 2005 04:39 PM (GMT)
dagon / felix - April 22, 2007 07:34 PM (GMT)
Ik heb ze vroeger wel eens voorbij zien komen en ik verklootte ze altijd. Blijkt nu dat ik na een operatie toen ik heel jong was een beschadiging aan mijn middenoor heb overgehouden. Daarom maakte ik koprollen ook altijd over mijn rechterschouder.
Ik ben tegenwoordig te vadsig, salto's in de lucht hebben geen enkele zin meer voor mij. Mijn monkey-days zijn voorbij, en komen pas na "the singularity" misschien weer terug.