View Full Version: Wat Is Martial Arts?!?

Miko dojo forum > Vechtsport algemeen > Wat Is Martial Arts?!?

Title: Wat Is Martial Arts?!?

bobraz / jorge - October 11, 2005 05:09 PM (GMT)
wie oh wie kan mij vertelen wat "martial artrs" precies in houd, of naar en of andere site verwijzen,

PEACE, :lg:

Shicomm / Bas - October 11, 2005 05:50 PM (GMT)
Een hele goeie vraag waar volgens mij heel veel antwoorden op mogelijk zijn :)

Voor het overzicht verhuis ik het topic naar het speciale vragen forum :)

Shinobi / Erik - October 11, 2005 06:17 PM (GMT)
Wat Martial arts is. Ja eigenlik tegenwoordig een gewoon een verzamelnaam voor oosterse vechtstijlen. Voor zover ik weet zijn er geen bepaalde criteria waar een stijl specifiek aan moet voldoen om martial art genoemd te worden.

Volgens google is het dit :"Various methods of unarmed combat, originally used in warfare in the Far East and shaped by Oriental philosophical concepts, notably Zen Buddhism.
"

Ik denk dat in dit geval je vraag te breed is gesteld. Martial arts duidt iets aan maar het is geen specifiek iets naar mijn idee. Wellicht is je vraag beter als je zegt wat houdt karate in, of een andere vechtstijl. aangezien elke martial art zijn eigen principes en methodes heeft. Tuurlijk zullen er overlappingen zijn maar net zoveel verschillen

bobraz / jorge - October 11, 2005 06:19 PM (GMT)
ja man top, Thnx :tu:

Kennin / Achim - October 12, 2005 05:19 AM (GMT)
"Martial arts" is Engels voor "krijgskunst" en wordt (vooral in Nederland dan) volledig overbodig gebruikt vermits er een mooie Nederlandse term voor bestaat.

"Krijgskunst" is een letterlijke vertaling uit het Engels, wat dan weer een letterlijke vertaling is van "wu shu/bujutsu" uit het Chinees/Japans (武術).
Het Japanse woord "bujutsu" bestaat -zoals je ziet- uit twee kanji (Chinese karakters) die respectievelijk "strijd" en "vaardigheid" betekent.
De "vaardigheid" is het deel waar we de mist in zijn gegaan door het te vertalen naar "kunst". Het is immer de "kunst" van het werkwoord "kunnen" (denk maar aan het gezegde: "dat is geen kunst" wat betekent: "er is geen kunnen aan") en niet de "kunst" als in "schilderkunst" of dergelijke.

Kortom: "krijgskunst" of "martial arts" betekent "strijdvaardigheid", oftewel een studie van de strijd.

Wel te bedenken: er zijn ook westerse krijgskunsten die niet moeten onderdoen voor de Aziatische, al zijn die ver te zoeken. Neem nu bijvoorbeeld het klassieke schermen (dus niet dat moderne sportgedoe) met rapier en linkhand.

bobraz / jorge - October 12, 2005 09:03 AM (GMT)
ehmmm.... :ft: :tu: ,

Hosted for free by InvisionFree