Training via internet ; iets heel erg raars.
Voor wie een beetje gaat zoeken zal er in de VS meerdere voorbeelden van tegenkomen.
of die initiatieven enigzins serieus zijn laat ik even in het midden maar een echt goed imago heeft het gegeven niet.
Persoonlijk dacht ik ook dat het gegeven nooit echt "serieus" zou kunnen worden.
Er is nu echter een initiatief opgezet wat dusdanig serieus is dat ik nu toch echt denk dat het idee haalbaar is! :)
Het initiatief is afkomstig van shihan Darren Horvarth uit Australië.
Er vind een training plaats in meerdere dojo's tegelijkertijd met als centraal punt een lokatie in Japan waarvandaan shihan Noguchi en shihan Horvath via een live videostream in verbinding zijn via internet met andere dojo's.
Bij een 1e try-out vond de training simultaan plaats in Japan, Argentinië en Duitsland.
Ik denk dat dit een prachtig initiatief is wat het mogelijk maakt dat de bujinkan verder gaat reiken dan ooit eerder mogelijk was.
Hopenlijk snel meer hierover!! :)
© shihan Darren Horvarth shihan Noguchi kijkt op de laptop via de videostream naar een van de dojo lokaties
die aan deze training deelnamen.
Rechtsboven de laptop staat de camera waarmee de mensen in Japan zichtbaar waren.