hallo geachte medebuyu,
Ik vroeg me eigenlijk af hoe jullie oefenen op een rol/sprong zoals "Oten". Ik ben niet een turner ofzo, en op judo ook nooit gedaan. Het gaat me helaas niet erg makkelijk af. Hebben jullie misschien tips om wat sneller het inzicht in dit soort sprongen te krijgen.
vriendelijke groet,
Peter
Ik denk dat het begrip " Al doende leert men " hier heel goed past :)
Maar er zijn ongetwijfeld meerdere punten van aandacht , wie kan daar wat meer over vertellen ?
Er zijn meerdere manieren, maar die komen vrijwel allemaal uit het turnen.
Ik zal meteen maar de Bujinkan-manier uitleggen.
Ga in Hidari Ichimonji no kamae staan.
Trek je voorste been ietwat bij en strek het. Tussen je beide voeten moet er ongeveer een voetlengte over zijn.
Strek beide armen schuin naar links boven het hoofd. Beweeg ze in een soepele snelle beweging volledig gestrekt naar rechts, maar zorg ervoor dat je ze in één vlak met je eigen lichaam beweegt. (Vaak voorkomende fouten: armen niet genoeg gestrekt, armen bewegen te langzaam, armen bewegen niet in één vlak met het lichaam.)
Als je eerste arm in een horizontale lijn naar rechts wijzen, beweeg je je bovenlichaam zijwaarts mee met de beweging, zodat je torso steeds in 90 graden t.o.v. je arm blijft. (Veel voorkomende fouten: te vroeg kantelen, te laat/niet/onvoldoende/voorwaarts kantelen)
Zet je eerste hand zo dicht mogelijk bij je voet en wijs met je vingers naar daar waar je naartoe wil. Je andere hand voel je wel waar je ze moet zetten, maar zorg dat ook nu beide handen geplaatst worden in één vlak met je lichaam of je kantelt voor- of achteruit. (Vaak voorkomende fouten: eerste hand te ver van de voet, handen niet in één vlak met het lichaam plaatsen, vingers wijzen niet in de juiste richting.)
Ziezo... een mooie beschrijving waar je volgens mij niets aan kan hebben. Je kan je heel moeilijk voorstellen wat ik allemaal bedoel, volgens mij.
Maar goed, probeer het gewoon. Wat heb je te verliezen? Niks ;)