Title: Thema 2004
eezacque - December 6, 2003 04:44 PM (GMT)
Afgelopen week heeft Hatsumi aangekondigd dat er voor het jaar 2004 geen specifiek thema zal zijn (dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niet getraind zal worden :P )
Shicomm / Bas - December 7, 2003 01:28 AM (GMT)
[ een en ander is inmiddels door betrouwbare bronnen bevestigd ]
Er schijnt wel een nadruk te komen op het zwaard komend jaar ( toeval bestaat niet...
:rolleyes: )
Is het al eens eerder gebeurt dat er geen jaarthema was?
eezacque - December 7, 2003 12:47 PM (GMT)
| QUOTE (sci-mdk // Bas @ Dec 7 2003, 02:28 AM) |
| Is het al eens eerder gebeurt dat er geen jaarthema was? |
Het is traditie dat een leraar die zijn pupil alles had geleerd wat hij zelf wist, afscheid neemt met 'Je hebt nu alles geleerd wat je van me kunt leren' om dan te vervolgen met 'O ja, nog één ding'. En dan volgde Juppo Sessho, iets dat meer met gevoel dan met techniek te maken heeft, en wat ik gemakshalve vertaal met 'speelruimte'.
Een periode van een jaar of tien van thema's (zie
http://kihon.com/articles/years.html) is afgesloten met Juppo Sessho. Er is geen Thema 2004. Er worden geen internationale Tai Kai meer georganiseerd. Ik krijg zelf de indruk dat Hatsumi hiermee zegt dat hij ons alles geleerd heeft wat hij ons kan leren. O ja, nog één ding. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Hatsumi zich nu wel zal terugtrekken als soke, ik laat deze en aanverwante overwegingen nadrukklijk rusten...
Jouke - December 7, 2003 09:33 PM (GMT)
Doen we in onze dojo zoveel aan de thema's dan ? Ik heb bij de miko nog nooit wat met mijn tessen gedaan (terwijl deze wel in het 2003 thema zit). Of is er aan het begin van het jaar wat mee gedaan ?
eezacque - December 7, 2003 11:27 PM (GMT)
| QUOTE (Jouke @ Dec 7 2003, 10:33 PM) |
| Doen we in onze dojo zoveel aan de thema's dan ? Ik heb bij de miko nog nooit wat met mijn tessen gedaan (terwijl deze wel in het 2003 thema zit). Of is er aan het begin van het jaar wat mee gedaan ? |
Ik herinner me één of twee Takagi Yoshin Ryu trainingsdagen van de Miko Dojo vorig jaar; het thema van dit jaar is wat meer voor gevorderden en enigszins abstract, misschien is dit een reden er binnen onze dojo weinig mee te doen. Echter, op seminars, zoals bij Sveneric, Pedro en Shawn wordt er ruimschoots aandacht besteed aan het thema.
horiyoshi // Michel - December 8, 2003 03:00 PM (GMT)
| QUOTE (eezacque @ Dec 7 2003, 01:47 PM) |
| QUOTE (sci-mdk // Bas @ Dec 7 2003, 02:28 AM) | | Is het al eens eerder gebeurt dat er geen jaarthema was? |
Het is traditie dat een leraar die zijn pupil alles had geleerd wat hij zelf wist, afscheid neemt met 'Je hebt nu alles geleerd wat je van me kunt leren' om dan te vervolgen met 'O ja, nog één ding'. En dan volgde Juppo Sessho, iets dat meer met gevoel dan met techniek te maken heeft, en wat ik gemakshalve vertaal met 'speelruimte'. Een periode van een jaar of tien van thema's (zie http://kihon.com/articles/years.html) is afgesloten met Juppo Sessho. Er is geen Thema 2004. Er worden geen internationale Tai Kai meer georganiseerd. Ik krijg zelf de indruk dat Hatsumi hiermee zegt dat hij ons alles geleerd heeft wat hij ons kan leren. O ja, nog één ding. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat Hatsumi zich nu wel zal terugtrekken als soke, ik laat deze en aanverwante overwegingen nadrukklijk rusten... |
klopt!
de afgelopen jaren hebben we in de dojo veelvuldig de diverse thema's behandeld: Jo, Katana, Yari, Naginata, Bo enz.
Werken met Kunai en tessen is echter geen thema waar je specifiek weken mee bezig kunt zijn als thema zijnde: bij de andere wapens kun je veel tijd steken in basis: standen, diverse kata enz. Bij de wapens van dit jaar ( en zo ook het thema van vorig jaar : Teppan ) is het leuk om er mee te werken, maar het gaat voornamelijk om het incorporeren van die wapens in wat je al weet.
Gezien het feit dat de basis al moeilijk genoeg is en de hoeveelheid wapens leek het mij niet noodzakelijk om trainingen toe te spitsen op deze laatste thema's.
Ook Juppo Sessho is niet zo'n thema: de densho is erg vaag en iedereen leest en ziet het op zijn eigen manier om er daarna mee aan de slag te gaan.
Ik zal wel aandacht besteden tijdens de lessen waar nodig maar dat zal op individuele basis zijn om mensen verder te helpen. Ik ben bang dat dit voor een aantal mensen alleen maar verwarrend zal werken.
Kortom: de thema's komen wel langs, maar worden niet speciaal aangekondigd of benoemd.
Mies
Kennin / Achim - December 8, 2003 03:21 PM (GMT)
Sensei zei ooit tijdens een banket:
"I have taught you everything I know by now."
Vanuit de achtergrond was het kwetterende stemmetje van Mark O'Brian te horen: "errrrrr... aren't we missing three ryû-ha?"
Jouke - December 8, 2003 05:49 PM (GMT)
| QUOTE (Kennin / Achim @ Dec 8 2003, 04:21 PM) |
Sensei zei ooit tijdens een banket: "I have taught you everything I know by now." Vanuit de achtergrond was het kwetterende stemmetje van Mark O'Brian te horen: "errrrrr... aren't we missing three ryû-ha?" |
Je bedoeldt Gikan, Kumogakure en Gyokushin ryu zeker ? Ik vat het ook niet helemaal maar er zijn zat mensen die zeggen dat deze scholen wel worden onderwezen, ze zijn schijnbaar alleen niet zo duidelijk aanwezig
Misschien dat een bepaalde judanscha dit beter begrijpt, of iemand anders die het antwoord denkt te weten.
Kennin / Achim - December 9, 2003 06:46 AM (GMT)
Mark O'Brian is anders niet zomaar iemand, hoor.
Bovendien is het -voor zover ik weet- bij voorbeeld voor Gikan Ryû zo, dat het niet echt onderwezen kàn worden, en wel om de heel eenvoudige reden dat Bujinkan de principes kent en Genbukan de kata. We hebben beiden een stuk van de school waar we niets mee zijn.
Maar uiteindelijk zijn het allemaal maar speculaties waar wij niets van af weten en ik betwijfel dat er nog veel mensen zijn behalve sensei zelf, die weten hoe de vork werkelijk in de steel zit.
eezacque - December 9, 2003 11:06 AM (GMT)
Evolutionair gezien verwacht ik dat onderdelen van de negen ryu-ha die vandaag de dag geen toepassing meer hebben, op termijn zullen afsterven. De meeste training binnen de Bujinkan is taijutsu en wapens, voor zover die daar direct aan gerelateerd zijn. Er zijn erg weinig mensen die zich binnen de Bujinkan serieus bezighouden met, pak 'm beet, spionage, infiltreren, strategie op het slagveld, meteorologie, vergif, geneeskunde en explosieven, dit alles in Middeleeuws Japanse stijl. Da's niet omdat deze vakgebieden niet meer relevant zijn, wel omdat er de afgelopen 1000 jaar sprake is van interessante nieuwe ontwikkelingen.
Zolang de meeste mensen twee armen en benen hebben, met ergens daartussenin een zwaartepunt, blijven de eeuwenoude densho van, bijvoorbeeld, Koto Ryu, Gyokko Ryu, Takagi Yoshin Ryu, actueel, en ieder voor zich zo veelomvattend dat de meeste mensen deze zich nooit helemaal eigen zullen maken. Dit in tegenstelling tot iets als Kumogakure Ryu, wat zich voor een belang deel met de strategie op het slagveld bezighoudt, en waarvan het me zou verbazen als er over 50 jaar nog iemand in bedreven is...
Kennin / Achim - December 9, 2003 11:23 AM (GMT)
Ik moet inderdaad wel bekennen dat ik niet veel interesse meer kan tonen voor goton-pô, heihô, chimon en al die andere dingen.
Ik beoefen BBT als een krijgskunst en daar houdt het bij op.
eezacque - December 10, 2003 10:08 AM (GMT)
Inmiddels lees ik dat het Thema 2004 is aangekondigd als 'Daishou Juutaijutsu' (bron:
George Ohashi). Het blijft wat schimmig wat hier precies mee bedoeld wordt, het betekent iets als 'worstelen met twee zwaarden'. Shawn Gray voegt er
hier nog aan toe dat ook "Budo no Kiso" (budo basics) het komende jaar extra aandacht zal krijgen. Dit ziet er goed uit, geeft ook binnen de Miko Dojo genoeg mogelijkheden met het Thema te stoeien.