Title: Jutte Jutsu
horiyoshi // Michel - August 12, 2003 07:38 AM (GMT)
Jutte-jutsu
Volgens overlevering werd de Jutte geintroduceerd in Japan tussen 1530 en 1570 door priesters, piraten of Chinese immigranten. Al snel werd het een populair wapen en is in ontelbare Ryu-ha ( scholen )terug te vinden.
Het werd ook al snel gebruikt voor Haja-kensho ( defeating evil ) als geheim wapen om criminelen onder controle te houden bij arrestaties.
In het midden van de Edo periode ( 1716-1735 ) werd het wapen door Shogun Yoshimitsu geintegreerd in zeer veel plaatselijke scholen om eenheid te creeeren, maar in de rest van Japan bleven er zeer veel verschillende stijlen bestaan.
Hierdoor zijn er zeer veel vormen van Jutte: qua vorm, material, uitvoering enz.
Jutte werden gemaakt van hout, ijzer en brons, het lange gedeelte kan recht, rond of gekruist zijn en het uitsteeksel ( Kagi ) kan aan beide kanten zijn, kruisvormig zijn of aan een kant. Ook de lengte varieert tussen 25 cm tot 90 cm. Normaal is een Jutte met 1 Kagi en ongeveer 38 cm lang.
Er zijn traditioneel 4 kata: Kiri no Ichiyo, Rakuka, Mizutori en Mawashidori en het belangrijk te trainen om de Jutte te integreren in je Taijutsu.
Kamae:
Muso No Kamae voeten schouderbreed, Jutte hangt losjes aan de zijkant van je lichaam in je rechterhand.
Suicho No kamae Linkervoet voor, knieen gebogen, Linkerhand in Fudoken ( vuist ) rechts naast je linkerknie. Jutte in rechterhand bij rechterknie met de punt naar beneden. Lage stand!
Ichi No Kamae Zelfde als Suicho, nu met linkervuist links naast linkerknie, jutte in rechterhand wijst naar keel tegenstander.
Seigan No Kamae Zelfde stand. Jutte in rechterhand op rechterheup, punt schuin naar beneden, linkerhand wijst naar ogen tegenstander.
Ten No Kamae Als in Ichi No kamae: nu rechtervoet voor, Jutte in rechterhand met punt 60 graden naar boven en naar achter wijzend.
Hira Ichimonji No Kamae Zoals gewone Hira Ichimonji, nu met Jutte in hand met punt recht opzij, rechts of links.
Shinobi / Erik - August 12, 2003 08:31 PM (GMT)
Ik dacht dat als er an beide kanten uitsteeksels waren dat het dan een sai was.
Weet iemand dan het verschil tussen die 2?
Shicomm / Bas - August 12, 2003 10:21 PM (GMT)
als ik het geheel goed begrijp dan verschilde de jutte nogal .
Kennelijk was 1 uitsteeksel niet gebruikelijk...
Volgens mij heeft een sais wel altijd 2 uitsteeksels...
Ik probeer om de standen met de jutte als losse caps uit het filmpje te halen ; is misschien wel makkelijk :)
Jouke - August 13, 2003 08:39 AM (GMT)
Een jutte is bot, je kan er niet mee snijden. Een sai is een lang mes met 2 haken aan de zijkant. De jutte werd volgens mij vooral gebruikt om mensen te ontwapenen en in bedwang te houden (politie werk e.d.). Terwijl een sai bedoeld is om echt mee te vechten.
horiyoshi // Michel - August 13, 2003 08:41 AM (GMT)
| QUOTE ([int] Jouke @ Aug 13 2003, 09:39 AM) |
| Een jutte is bot, je kan er niet mee snijden. Een sai is een lang mes met 2 haken aan de zijkant. De jutte werd volgens mij vooral gebruikt om mensen te ontwapenen en in bedwang te houden (politie werk e.d.). Terwijl een sai bedoeld is om echt mee te vechten. |
Hier laat mijn kennis me even in de steek...
het kan zijn dat de Jutte een verzamelnaam is voor dergelijke wapens en de sai eigenlijk een soort Jutte is die wat bekender geworden is....
mies
eezacque - August 13, 2003 10:16 AM (GMT)
| QUOTE (horiyoshi // Michel @ Aug 13 2003, 09:41 AM) |
| QUOTE ([int) | | Jouke,Aug 13 2003, 09:39 AM] Een jutte is bot, je kan er niet mee snijden. Een sai is een lang mes met 2 haken aan de zijkant. De jutte werd volgens mij vooral gebruikt om mensen te ontwapenen en in bedwang te houden (politie werk e.d.). Terwijl een sai bedoeld is om echt mee te vechten. |
Hier laat mijn kennis me even in de steek...
het kan zijn dat de Jutte een verzamelnaam is voor dergelijke wapens en de sai eigenlijk een soort Jutte is die wat bekender geworden is....
|
Volgens mij zijn sai en jutte twee verschillende wapens, hetgeen natuurlijk niet uitsluit dat ze in een grijs verleden eenzelfde oorsprong hadden. Het is belangrijk te weten dat de sai van oorsprong van Okinawa komt, da's een eiland dat vroeger niet bij Japan hoorde maar wel door Japan bezet werd. Andere typische wapens van Okinawa zijn de nunchaku, de tonfa (korte stok met handvat aan de zijkant; wordt nog steeds door sommige politiekorpsen gebruikt) en de kama (een sikkel); de meeste van deze wapens waren oorspronkelijk werktuigen (dorsvlegel, handvat molen, maaisikkel) die werden gebruikt door de boeren tegen de Japanse bezetter. Deze wapens zijn pas later naar Japan geemigreerd, net als het karate, en je vindt ze in het ninjutsu eigenlijk niet terug.
Ik ben hier even in de boekenkast geklommen en vind alleen informatie over de sai onder de krijgskunsten van Okinawa, en de jutte onder de klassieke Japanse krijgskunsten. Nou zijn veel van deze boeken al wat ouder, en is er over de klassieke krijgskunsten niet zo heel veel opgeschreven. Misschien is het een idee als Michel hier in Japan 'ns naar informeert?
Jouke: Een sai heeft geen snijkant, maar kan wel een scherpe punt hebben. Het is dus geen mes.
Jouke - August 13, 2003 12:51 PM (GMT)
| QUOTE (eezacque @ Aug 13 2003, 11:16 AM) |
Jouke: Een sai heeft geen snijkant, maar kan wel een scherpe punt hebben. Het is dus geen mes. |
Waarempel je hebt gelijk, ik dacht altijd dat een saai zeg maar een lang mes met 2 uitsteeksels was. Komt volgens mij omdat ik vroeger iets teveel opgelet heb bij de teenage mutant hero/ninja turtles, aangezien de saai daar afgebeeld word als een mes.
Het enigste verschil dat ik nu nog zie is dat de uitsteeksels van de jutte smaller zijn.
Shinobi / Erik - August 13, 2003 05:02 PM (GMT)
| QUOTE ([int) |
Jouke,Aug 13 2003, 01:51 PM] | QUOTE (eezacque @ Aug 13 2003, 11:16 AM) | Jouke: Een sai heeft geen snijkant, maar kan wel een scherpe punt hebben. Het is dus geen mes. |
Waarempel je hebt gelijk, ik dacht altijd dat een saai zeg maar een lang mes met 2 uitsteeksels was. Komt volgens mij omdat ik vroeger iets teveel opgelet heb bij de teenage mutant hero/ninja turtles, aangezien de saai daar afgebeeld word als een mes.
Het enigste verschil dat ik nu nog zie is dat de uitsteeksels van de jutte smaller zijn.
|
Ik was uiteraard ook een turtles fan (ja het ninja bloed vloeide al vroeg) maar ik heb hem echt nooit als mes getekend gezien hoor.
Jouke - August 13, 2003 07:14 PM (GMT)
Het spijt me hoor maar deze dingen zien er in mijn ogen toch echt scherpt uit
http://www.ninjaturtles.com/gallery/raphael/raph_07.jpg
Shinobi / Erik - August 13, 2003 08:25 PM (GMT)
Aan het uiteinde ja maar niet als messen :)
Maar waar gaat het over mensen, ik stel een vraag over een sai en we gaan plaatjes van de ninja turtles aanhalen :D
Ik heb wel een plaatje gevonden van de sai en de jutte (let niet op het verkoop tekstje erbij) en het lijkt mij dat de aanhangsels bij de sai verder wijder zijn, je kunt er zo 1 of 2 vingers tussen leggen.